-Fiskerinæringen er uten tvil hjørnesteinsbedriften i Vardø, og vil også være det i overskuelig framtid. Men da må de rette grep gjøres, både med mudring av havn og molobygging, sier 50 år gamle Jan Edvard Benonisen, som for tiden må sies å være den største fiskebåtrederen i Vardø.
Av Terje Soløy, ordførerkandidat Senterpartiet
Jan Edvard Benonisen er opprinnelig fra Sørvågen i Lofoten, men er etter mange år nå godt etablert i Vardø. Fra før har fiskeren hatt 50 fotingen «Inger Ann», deretter «Vesterbøen» også på 50 fot. Nå er det 49 fot store «Hanna B» og 35 fot store «Anita Helen» som har fast kaiplass ved gamle Tromsfisk, et anlegg i Vardø Havn som også eies av Benonisen.
– Her har vi etablert egnesentral hvor vi har vel 20 ansatte, og leverer ferdig egnet line til 2-5 andre båter, alt etter behov, sier Benonisen. Forøvrig er det Chris Andre Abrahamsen som er eier av 35 fotingen, legger han til.
Investert for 16 millioner
For snart fire år siden investerte Benonisen i den 70 fot stor snurrevadbåten
«Solværgutt» til 16 millioner.
– Dessverre er det slik at på grunn av dybdeforhold ved egen kai, må vi leie kaiplass til denne båten. Dette fordi hurtigrutenes manøvreringer setter mudder og bunnslam opp mot vår kai, slik at det snart er problemer å ligge der med 49 for store «Hanna B», sier fiskebåtrederen litt fortvilet.
– Skal vi få bedre forhold i havna må det mudres først. Da vi kom med til Vardø med «Solværgutt» tok vi opp problemene i havna med både havnesjef og ordfører. Vi fikk til svar at dette skal gjøres og at slikt arbeide var i en oppstartfase. Men ingen ting har skjedd på disse fire årene, med unntak av at det har blitt verre, og jeg synes at det er latterlig at det har tatt så lang tid, sier Benonisen.
Tror på fremtiden
Jan Edvard Benonisen mener også at dersom det skal bygges opp et fiskerisamfunn
i Vardø med større båter, så må noe skje fort.
-Skal vardøsamfunnet leve videre med oppegående fiskeindustri, må det landes mere fisk.
Vardø har jo alltid levd av fiskeri, og jeg regner med at det fortsatt skal være slik i fremtiden, sier han.
Benonisen legger til at han har tro på fremtiden i Vardø dersom det gjøres riktige beslutninger og investeringer. Det nytter ikke bare med små sjarker. Det må også legges godt til rette for større båter på 50 fot og oppover, gjerne som fremmedflåte, spesielt høst og vinterstid.
Han forteller videre at det er 5 ansatte om bord på «Solværgutt» og at de fisker 400 – 600 tonn årlig på denne båten. Vi omsetter totalt for ca. 10 millioner årlig inkludert egnesentralen.
Håp om ytre molo
– En ny molo i indre havn er sikkert vel og bra for små båter, men jeg er redd
for hva som vil skje ved kaia jeg har leid, dersom effekten av denne moloen
ikke blir som forutsatt. Skal det bygges molo for å gjøre Vardø havn bedre, så
må denne bygges som en ytre molo.
Blir det slik jeg frykter med en indre molo, ja da må jeg vurdere å kvitte meg med den største båten, sier Benonisen
– Utvikling av havna er viktigst av alt. Vi kan gjøre hva som helst ellers i byen, men uten ordentlige forhold i havna så bærer det galt av sted, sier Jan Edvard Benonisen til slutt, idet han gjør deg klar til å dra ut for å sette krabbeteiner sammen med Chris Andre på 35 fotingen «Anita Helen».