NAF melder om tynnslitt tillit til vogntog på norske vinterveier, og hele to av tre fra Oslo kjenner ikke til mønsterdybdekravet på vinterdekk.
Farlige vogntog svekker folks trygghetsfølelse på vinterveiene. Det slår en ny undersøkelse fra medlemsorganisasjonen NAF fast. – Folk kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. I en annen undersøkelse svarer to av tre osloborgere feil på spørsmålet om mønsterdybde, eller at de ikke kjenner til kravet om mønsterdybde på vinterdekk.
Kun en av ti stoler på vogntogenes utrustning
72 prosent har vært bekymret for tilstanden til vogntog som ferdes på norske vinterveier, viser en fersk undersøkelse utført av InFact for NAF.
Det står heller ikke bra til med tilliten til vogntogene. 62 prosent svarer at de har svært liten eller liten tillit til at vogntog som kjører på norske vinterveier er godt nok utstyrt for norske vinterforhold. Kun 9 prosent har tillit til at vogntogene er rustet for vinterføre.
– Dette bekrefter det vi ser og hører daglig fra norske vinterveier. Vogntogene er en reell bekymring som skaper utrygghet. Mange kjører med hjertet i halsen og bekymrer seg for at det skal skje ulykker, sier Ryste.
Det er særlig i Nord- og Midt-Norge folk rapporterer om høy grad av bekymring for vogntogene, men bekymringen er utberedt også i resten av landet.
Folk opplever problemet tett på
Hele 45 prosent svarer at de selv har sett vogntog i vinter som står fast eller har kjørt av veien.
– Det viser at dette ikke er en teoretisk problemstilling eller noe folk bare leser om i mediene. Vogntog som ikke takler norsk vinterføre er noe folk ser og opplever på veiene, sier Ryste.
NAF krever strengere krav til vogntogene og flere kontroller for å luke ut kjøretøyene som ikke er skodd for norske vinterveier. I tillegg må de som kjøper transporttjenester ta et ansvar for trafikksikkerheten.
– Det har blitt flere kontroller, men langt sterkere lut må til når problemene fortsatt er så omfattende. Politikerne må raskt sørge for skjerpede krav og tettere oppfølging, sier Ryste.
Oslo-folk vet minst om viktig vinterdekkrav
To av tre osloborgere svarer feil på spørsmålet om mønsterdybde, eller at de ikke kjenner til kravet om mønsterdybde på vinterdekk. Til sammenligning svarer over halvparten i Nord-Norge riktig på spørsmålet i en undersøkelse utført av Norstat i januar på vegne av Codan Forsikring.
– Selv om mange opplever at kjøreforholdene på Østlandet ikke er like vanskelige som andre steder i landet, er det viktig med grunnleggende kunnskap om sikkerhet, sier Georg Richvoldsen, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring.
– Riktig svar er tre millimeter. Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er minst tre millimeter, mens sommerdekk skal ha minst 1,6 millimeter mønsterdybde, sier Georg Richvoldsen, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring.
NAF anbefaler likevel minimum 4 mm på biler under 3500 kilo.
I Nord-Norge svarer 53 prosent riktig på spørsmålet om mønsterdybde, på Sørlandet 52 prosent, på Vestlandet 46 prosent, i Midt-Norge 41 prosent og i Oslo 32 prosent.
Undersøkelsen viser at de som har elbil svarer mest feil om kravet til mønsterdybde. Blant de som har dieselbil svarer 59 prosent riktig, mens bare 40 prosent av elbileierne gjør det samme.
Frem til første mandag etter 2. påskedag er kravet til mønsterdybde minimum 3 millimeter i Sør-Norge. I de tre nordligste fylkene gjelder kravet frem til 1. mai.
Dårlige dekk forårsaker dødsulykker
De siste tallene viser at dårlige dekk var en medvirkende årsak i 18 prosent av dødsulykkene på norske veier.
– Der er bekymringsfullt at så få har et bevisst forhold til mønsterdybden i dekk. Slitte dekk gir dårligere veigrep og lengre bremselengde, sier Richvoldsen.
Richvoldsen forteller at alvorlige tilfeller av dårlige dekk, vil kunne gi redusert utbetaling ved skade.
– Det er du som sjåfør som er ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep, sier Richvoldsen.