Østhavet
5 minutter lesetid

Havforskning med biologi på Vardø videregående skole

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
TOKT: Tor-Andre Hansen, Edvard Esbensen, Tobias Ervik, Karina Trondal, Emilia Eines, Tirill Antonsen, Stine Reitan Dahl, Nora Karlsen, Aurora Antonsen, Andrine Sundkvist, Sander Evensen og Vivian Bye klar til tokt på sjøen. Foto: Biologiklassen

Elevene i biologi på Vardø videregående skole synes faget er spennende. Blant annet har de vært på sjøen og tatt prøver. Selv de som ikke har planer om å studere biologi, mener det er nyttig å lære hvordan faget kan brukes til å finne ut interessante ting om naturen og organismene.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

På laboratoriet studerer elevene plankton gjennom mikroskop. De er engasjerte og synes faget er spennende og nyttig. Faget rommer mye teori, men det er praktiske opplegg og endel tid på laboratoriet. Biologi betyr læren om den levende naturen og dens organismer.

Finner ut ting i naturen

Å bo ved havet gir uante muligheter for elevene til å studere livet og sammenhengene havmiljøet. Klassen har vært på tokt på havet og hentet ulike prøver fra havet. Blant tingene de studerer og måler er plankton, PH-verdier i havet, oksygen, saltinnhold og temperatur

– Det er gøy å se hvordan man bruker biologien til å finne ut ting. Jeg har også matte og kjemi. Jeg tror jeg får bruk for realfagene i videre utdanning. Jeg regner med at jeg velger en utdanning der jeg for bruk for disse fagene, sier Nora Karlsen.

VITENSKAP: Her tas det prøver fra havet. Blant tingene de studerer og måler er plankton, PH-verdier i havet, oksygen, saltinnhold og temperatur.

Nora er rødruss til våren, men hun har satt planer om studier på vent da hun skal ta førstegangstjenesten i Forsvaret.

– Jeg skal i Forsvaret og skal tjenestegjøre i ingeniørbataljonen på skjold. Så jeg trenger ikke å bestemme meg for videre utdanning ennå, forteller Karlsen.

Vardø videregående skole gir helhetlig fordypning i realfagene, og det gis undervisning både i matematikk, kjemi, fysikk og biologi. Mange av elevene har fordypning i realfag, mens andre har valgt biologi sammen med språk eller samfunnsfagene. Sander Evensen har valgt samtlige realfag. Han har planer om å studere realfag ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) i Trondheim. Han røper at han synes biologi er interessant, men han innrømmer, til fornøyelse for resten av klassen, at toktet på havet ga blandede følelser, og en av tingene var sjøsyke.

GØY MED FELTARBEID: Karina Trondal og Tirill Antonsen mener det er bra at de har feltarbeid i biologien. – Man ser det man vanligvis ikke ser og tenker på, sier Antonsen. Trondal planlegger å ta sykepleierstudiet til høsten, og da mener hun det kommer godt med å ha biologi når hun skal gjennom menneskets anatomi og andre viktige fagområder på studiet.
Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

– Det ble til at jeg hang over rekken under turen. Jeg skal ta realfag på NTNU, men jeg er ikke helt sikker på om det blir matte, fysikk, kjemi eller biologi, forteller Evensen.

LABORATORIET: I biologifaget er det mange praktiske øvinger på laboratoriet. Her ser Tirill Antonsen og Sander Evensen på plankton gjennom mikroskop.

Fisk neste gang
Sjøsyke eller ikke. Faglærer Asgeir Stanghelle har planer om flere turer på havet med klassen. Da er planene å se nærmere på ulike fiskesorter i vårt havområde.

– Elevene gjorde en heroisk innsats. Jeg har lyst til å ta opp fisk og dissekere, sier Stanghelle

Stanghelle forklarer at elevene gjennom faget skal gjennom celler hos ulike organismer, formering hos organismer, menneskets og dyrenes fysiologi og planter. Videre skal de kunne utføre praktiske laboratorieøvelser og feltøvelser.

Ellers vil elevene fortsette tradisjonen med å dyrke grønnsaker i skolenes eget drivhus.

INTERESSANT: Nora Karlsen, Stine Dahl og Emilia Eines sier at biologi er interessant.
Jeg synes det er mest interessant å lære om menneskekroppen, sier Nora Karlsen.