Østhavet
3 minutter lesetid

Kontinuerlig fornying av vann- og avløpsrør

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Vardø kommune jobber kontinuerlig med utskiftning av gamle vann- og avløpsrør i byen. Roy Hosen, leder for uteseksjonen i Vardø, vet alt om problemer gamle rør kan medføre. Reparasjon og utskiftning av gamle rør er for uteseksjonen i et kontinuerlig arbeid minst seks måneder i året. 

Av Jørn Jensen

Saken fortsetter etter annonsen

Vann- og avløpssystemet de jobber med nå, kommer ned fra Tingstugata, forbi Søndrevåg Kiosk og helt ned til Krokgata.

– Alt av rør i Krokgata må nok skiftes

– Det er skikkelig gamle greier og vi plages. Det tar mye tid, vi må sannsynligvis bytte ut alt sammen. De fleste her nede har mistet vanntrykket.

Roy Hosen sier at de beregner å holde på minst ut mai måned.

– Vi bytter ut til moderne plastrør, PE-rør. Alt av rør i Krokgata må nok skiftes, vi snakker om minst hundre meter med rør.

I snitt forsvinner 32 prosent av den totale vannleveransen til norske kommuner i lekkasjer, ifølge undersøkelser. I visse kommuner er tallet oppe i 60 prosent. Også i Vardø er det det store lekkasjer.

– Vi har beregnet minst like stor prosent lekkasje fra rør her i Vardø. Ved å hindre lekkasjer er det store penger å spare for kommunen. En annen ting her i Vardø er jo at uteseksjonen gjør jobben selv. Det både sparer vi penger på, og i tillegg bidrar det jo også til å øke sysselsettingen. Vi gir jobb til ganske mange med å være selvstendige, sier Hosen. 

Påvirker vannkvaliteten

Vannkvaliteten i Vardø god, men nedslitte rør er et problem.

– Siden vannledningene ofte ligger sammen med avløpene, er det en høy risiko for forurensning dersom trykket forsvinner. Her i Krokgata graver vi i eksisterende grøfter, det er ingen behov for å sprenge fjell, det er jo en fordel. Det er også planer om å gjøre klart for nye gatelys her når grøftene først er åpne. Når vi er ferdige her rundt Krokgata forflytter vi oss til krysset som går fra Per Larsens gata og ned Hospitalgata. Der må vi legge nye fortau for å ivareta trafikksikkerheten. Så vi blir ikke arbeidsledige med det første, avslutter Roy Hosen.