Østhavet
6 minutter lesetid

Redningsskøyten ute av drift under redningsaksjon

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Klokken 01.25 den 2. januar mottok Havnesjef Leif Haughom telefon fra hovedredningssentralen i Bodø. En sjark hadde fått motorstopp nedenfor Domen og trengte assistanse. Redningsskøyta i Vardø var ute av drift på grunn av mannskapsmangel og nærmeste skøyte i Båtsfjord var to timer unna.

Av Jørn Jensen / Dan Tore Jørgensen

Saken fortsetter etter annonsen

Haughom forteller at han våknet av vibrasjoner i telefonen som lå på nattbordet, og fikk på den måten beskjed om hva som var på ferde. Hovedredningssentralen i Bodø hadde først ringt tidligere havnesjef Ingolf Eriksen.

– De var visst ikke helt oppdatert. Ingolf ga i alle fall mitt nummer videre til sentralen som så ringte meg. Om vi ikke hadde kunnet hjelpe så måtte de ha kontaktet redningsskøyta i Båtsfjord som ligger to timer unna. Jeg kastet meg på telefonen og ringte havnebetjent Svein Johnny, men han kunne ikke dra alene. Ikke fikk vi tak i noen andre heller så da måtte jeg bare trå til.

– Jeg var ikke så høy i hatten

– Det var ganske tøffe forhold rundt berget på vei mot Domen, så jeg var ikke så høy i hatten. Det var sterk vind fra øst og krevende forhold på sjøen. Heldigvis har vi en god havnebåt som er godt utstyrt, både med gode lyskastere, kartplotter og den er samtidig rigget for slep.

Da havnebåten kom frem hadde sjarken fått start på motoren og ville gå for egen maskin mot Svartnes med havnebåten gående på siden. Dette fungerte en stund, men det ble etter hvert besluttet å slepe sjarken til kai.

– Etter litt manøvrering frem og tilbake i de høye bølgene fikk vi kastet over en line og koblet på slepet. Slepet inn til Svartnes gikk uten problemer og vi avsluttet operasjonen. Dersom jeg ikke tilfeldigvis hadde hørt telefonen kunne jo situasjonen fort stilt seg annerledes, forteller havnesjef Haughom.

Redningsskøyta var ute av drift

Årsaken til at ikke redningsskøyta kunne bistå var at den manglet full bemanning.

– Slik jeg har oppfattet det så kan det skje dersom de ikke har nok mannskap tilgjengelig. Av og til kan redningsskøyta mangle mannskap og dette var altså tilfellet denne gangen. Det hadde vi ikke fått beskjed om, så dette må vi se på og koordinere bedre, forteller Haughom.

– Denne gangen gikk det bra. Vi har flinke folk som bevarer roen under krevende forhold. Likevel vil vi minne alle som ferdes på havet på denne tiden av året om å utvise forsiktighet og ta sikkerheten på høyeste alvor. Vi har ingen å miste, avslutter havnesjef Leif Haughom.

Sårbar for sykdom og annet fravær

Ståle Eikeland, beredskapsrådgiver i Redningsselskapet, forteller at RS, som andre etater, er sårbar for sykdom og annet fravær internt.

Saken fortsetter etter annonsen

– I dette spesifikke oppdraget var RS i Båtsfjord gått fra kai for å assistere havarist ved Vardø. Havarist fikk etter hvert ankret opp. RS fra Båtsfjord ble etter hvert kansellert av Kystradio da havarist fikk assistanse fra annet fartøy. Det var etter det RS erfarer ikke fare for liv og helse til de om bord på havarist, men responstiden for RS Båtsfjord var lenger kontra å gå med RS fra Vardø, sier Eikeland.

– På et fartøy med kun tre mannskap er en spesielt sårbar da hver person om bord har sitt virke og kompetanse og må erstattes med samme kompetanse. Det er ikke en høy risiko for at dette skjer, men det skjer.

Det at Vardø havn ikke hadde fått beskjed om situasjonen, forklarer Eikeland med at de hadde varslet Hovedredningssentralen og Kystradio.

– Disse etatene har full oversikt gjennom felles ressursregister på tilgjengelige ressurser i et område. Det inkluderer Kystvakt, helikopter og andre etater. RS har ikke som praksis og varsle havnemyndigheter ved avbrudd i tjeneste. Det er HRS og Kystradio som koordinerer oppdrag, søk og redning på sjø. Vi opplever for øvrig at RS har et godt samarbeid med Vardø havn og Vardø kommune med tanke på både vår stasjon og beredskapen i området.

Til tross for den uheldige situasjonen, sier Eikeland at folk kan stole på RS i Vardø, og at RS til enhver tid gjør det de kan for å holde Redningsskøyten operativ.