Livsviktig kunnskap fra bassenget gir mye glede

Vardøs andreklassinger har svømming på timeplanen. Skolen har de siste årene hatt fullt fokus på å gjøre de minste elevene vanntrygge og svømmedyktige tidligst mulig. Målet til skolen er å ha nesten utelukkende svømming på timeplanen i kroppsøving, så langt det lar seg gjøre. Desto tidligere opplæringen begynner, jo færre ressurser trenger skolen å bruke på det senere.
Av Jørn Jensen
Badeinstruktør Knut-Ole Rønningen og kontaktlærer Mari Louis Fjelde er to av de voksne som underviser elevene i andre klasse.
– Når vi får lov til å ha de minste i svømming hver uke så er det nesten så vi ser fremskritt fra gang til gang. Når de får lov til å ha svømming fast ukentlig så venner de seg fort til å være i vann. Fra å være kjemperedde første gang de har basseng til å svømme rundt helt alene et par uker senere. Det går kjempefort når de får lov til å ha svømming så ofte, forteller Knut-Ole. Vi tar selvsagt ingen sjanser, de som er utrygge har på seg flytehjelpemidler.
Målet er å skape svømmeglede
Ungene må synes at det er morsomt å ha basseng, men aller først må de føle seg trygge. Det settes alltid ut to brett i vannet som ungene kan stå på.
– Så ser vi at ungene prøver seg frem, og det går ikke lang tid før de svømmer rundt uten en voksen ved siden av seg. Da koser de seg. Vi jobber i hovedsak med helt grunnleggende ting. Være trygg i vann, ha hodet under vann, kunne flyte og ha fremdrift i vann.
Når det er på plass kan de starte jobben med enkle svømmeteknikker som benspark, dykking og flyting.

Livsviktig kunnskap
– Når vi har elever som er i basseng for første gang, så tar vi ingen sjanser. Vi må jo selvsagt lære elevene å kjenne, hvem kan svømme allerede, hvem har aldri vært i basseng før, hvem må vi ha et ekstra øye med og sånne ting, forteller Knut-Ole.
Det er 20 elever i klassen her, og elevenes utvikling har gått kjempefort. Flere kastet flytehjelpemidlene allerede etter første svømmetime. Svømming er det eneste læreplanmålet man kan dø av ikke å kunne, så derfor bruker man ekstra tid på det.
– Vi deler alltid klassen minst to grupper. Noen har aldri vært i basseng før og er kjemperedde, og det er de vi først og fremst må ha fokus på. Samtidig har vi også mange her som går i svømmeklubben, men også de trenger oppfølging.
– Det vi sliter mest med er å få elevene opp av bassenget
Når undertegnede er innom er det en gruppe som hopper fra 3-meteren, tar salto og rundkast fra stupebrettet, mens Knut-Ole og Mari Louis har flere unger rundt seg i full lek ute i bassenget.
– Vår soleklare erfaringer er at når vi får lov til å ha de yngste i bassenget så ofte som mulig de to første årene, så har de en eksplosiv utvikling. Fra å være redde til å svømme over og under vann som delfiner et par måneder senere.
Ungene selv er helt enige om én ting: Basseng er det aller, aller morsomste på skolen. Man trenger heller ikke å spørre mange ganger før ungene viser oss at de kan stupe salto, plukke opp ting fra bunnen og lage størst mulig plask.
– Det vi sliter mest med er å få elevene opp av bassenget når timen er over, ler Mari Louis. Noen elever finner på alt mulig for å få være lengst mulig i vannet. Det hender vi må bruke storstemmen, ler hun igjen.
Joda, det er ingen tvil om at ungene i denne andreklassen elsker å ha svømming på timeplanen.