Østhavet
5 minutter lesetid

Livsviktig kunnskap fra bassenget gir mye glede

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Vardøs andreklassinger har svømming på timeplanen. Skolen har de siste årene hatt fullt fokus på å gjøre de minste elevene vanntrygge og svømmedyktige tidligst mulig. Målet til skolen er å ha nesten utelukkende svømming på timeplanen i kroppsøving, så langt det lar seg gjøre. Desto tidligere opplæringen begynner, jo færre ressurser trenger skolen å bruke på det senere.

Av Jørn Jensen

Saken fortsetter etter annonsen

Badeinstruktør Knut-Ole Rønningen og kontaktlærer Mari Louis Fjelde er to av de voksne som underviser elevene i andre klasse.

– Når vi får lov til å ha de minste i svømming hver uke så er det nesten så vi ser fremskritt fra gang til gang. Når de får lov til å ha svømming fast ukentlig så venner de seg fort til å være i vann. Fra å være kjemperedde første gang de har basseng til å svømme rundt helt alene et par uker senere. Det går kjempefort når de får lov til å ha svømming så ofte, forteller Knut-Ole. Vi tar selvsagt ingen sjanser, de som er utrygge har på seg flytehjelpemidler.  

Målet er å skape svømmeglede

Ungene må synes at det er morsomt å ha basseng, men aller først må de føle seg trygge. Det settes alltid ut to brett i vannet som ungene kan stå på.

– Så ser vi at ungene prøver seg frem, og det går ikke lang tid før de svømmer rundt uten en voksen ved siden av seg. Da koser de seg. Vi jobber i hovedsak med helt grunnleggende ting. Være trygg i vann, ha hodet under vann, kunne flyte og ha fremdrift i vann.

Når det er på plass kan de starte jobben med enkle svømmeteknikker som benspark, dykking og flyting. 

Livsviktig kunnskap

– Når vi har elever som er i basseng for første gang, så tar vi ingen sjanser. Vi må jo selvsagt lære elevene å kjenne, hvem kan svømme allerede, hvem har aldri vært i basseng før, hvem må vi ha et ekstra øye med og sånne ting, forteller Knut-Ole.

Det er 20 elever i klassen her, og elevenes utvikling har gått kjempefort. Flere kastet flytehjelpemidlene allerede etter første svømmetime. Svømming er det eneste læreplanmålet man kan dø av ikke å kunne, så derfor bruker man ekstra tid på det.

– Vi deler alltid klassen minst to grupper. Noen har aldri vært i basseng før og er kjemperedde, og det er de vi først og fremst må ha fokus på. Samtidig har vi også mange her som går i svømmeklubben, men også de trenger oppfølging.

– Det vi sliter mest med er å få elevene opp av bassenget

Saken fortsetter etter annonsen

Når undertegnede er innom er det en gruppe som hopper fra 3-meteren, tar salto og rundkast fra stupebrettet, mens Knut-Ole og Mari Louis har flere unger rundt seg i full lek ute i bassenget.

– Vår soleklare erfaringer er at når vi får lov til å ha de yngste i bassenget så ofte som mulig de to første årene, så har de en eksplosiv utvikling. Fra å være redde til å svømme over og under vann som delfiner et par måneder senere.

Ungene selv er helt enige om én ting: Basseng er det aller, aller morsomste på skolen. Man trenger heller ikke å spørre mange ganger før ungene viser oss at de kan stupe salto, plukke opp ting fra bunnen og lage størst mulig plask.

– Det vi sliter mest med er å få elevene opp av bassenget når timen er over, ler Mari Louis. Noen elever finner på alt mulig for å få være lengst mulig i vannet. Det hender vi må bruke storstemmen, ler hun igjen.

Joda, det er ingen tvil om at ungene i denne andreklassen elsker å ha svømming på timeplanen.