Nesten dobling av bilskader i Vardø: Bulket for millioner

Blant bilistene i Vardø ble det registrert rundt 100 biluhell i 2021, og sendt inn skademeldinger for omtrent 5 millioner kroner.
Det er forsikringsselskapet Gjensidige som har beregnet hvor mye uhell i trafikken kostet forsikringsselskapene, basert på egne skademeldinger. Gjensidige forsikrer omtrent hvert fjerde kjøretøy i Norge.
Bilistene i Vardø bulket for 5 millioner kroner i fjor
– Generelt har det vært mindre trafikk og dermed færre uhell under pandemien. I Vardø har det vært noenlunde stabilt, med en økning i 2021, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.
I 2020 registrerte Gjensidige 15 skader i Vardø. Dette tallet økte til hele 27 i 2021. Erstaningene endte også opp nærmere det dobbelte. I 2020 ble det utbetalt ca 775 000 kroner, mens året etter endte utbetalingene på ca 1,31 millioner kroner. Tallene er for skader meldt til Gjensidige som har gjort beregninger for å estimere antall skader og kostnader. Det var, ifølge Gjensidige, rundt 100 skader til ca. 5 millioner kroner i Vardø i 2021.
Totalt for Finnmark var det rundt 4500 skader til 167 millioner kroner i 2021.
Tryggere biler gir ikke færre uhell
Selv om bilene blir stadig tryggere, er det minst like mange uhell som før.
– Det er fortsatt for mange ulykker med hardt skadde og drepte i trafikken, men forbedrede sikkerhetssystemer gjør at det heldigvis går bedre med sjåfør og passasjerer i bilen når ulykken først er ute. Småbulking og mindre uhell, minker derimot ikke i samme grad, sier Eklo.
Han mener noe av forklaringen kan være at teknologiske hjelpesystemer i nyere biler i mange tilfeller kan bli en falsk trygghet. Spesielt bulkeskader ved rygging, parkering etc.
– Vi mener også at en utbredt bruk av mobiltelefoner og forstyrrelser fra interaktive skjermer bidrar til å opprettholde høye skadetall, sier Eklo.
Verkstedregningene stiger
I tillegg til at antall skader øker, blir hver enkelt reparasjon stadig dyrere. En gjennomsnittlig skade er mer enn 20 prosent dyrere nå enn for fem år siden.
– Dette skyldes delvis høyere verkstedpriser, men også at stadig flere biler blir laget på en slik måte at de er veldig dyre å reparere. Det er mye kostbar teknologi integrert, og ofte må store deler skiftes selv om skaden er liten, sier Eklo.
En gjennomsnittsreparasjon koster rundt 30-35 000 kroner. Leveringsproblemer, høye energipriser, sammen med måten bilene lages på, gir utsikter for dyrere reparasjoner også i kommende år.