For å tilfredsstille forskriftene må Vardøtunnelen oppgraderes, noe som kan komme med en prislapp på over 1 milliard kroner. Det viser foreløpige beregninger.
Prosjektdirektør for Utbygging Nord i Statens Vegvesen, Stein J. Johansen, sier til Østhavet at i oppgraderingen vil det da inngå utskifting av teknisk utstyr, lys, utvidelse av tunnelprofilet, sikring mot vann m.m.
Billigere å bygge nytt
Johansen sier de ikke har beregnet kostnadene for ny tunnel eller bru over Bussesundet. Dette vil være en del av de vurderingene som skal gjøres.
Likevel sier han den generelle meterprisen for ny tunnel vil ligge mellom 200 000 – 220 000 kroner. Sammenliknet med dagens tunnel vil det si en prislapp på ca 640 millioner kroner, mens oppgradering av tunnelen vi har vil ligge på ca 350 000 kroner pr meter – altså over en milliard kroner.
– Dette er en høy kostnad og grunnen til at vi ønsker å se på alternative løsninger, sier Johansen.
Del av landsomfattende prosjekt
– Oppgradering av Vardøtunnelen er del av et landsomfattende prosjekt for oppgradering av tunneler, slik at de tilfredsstiller forskriftskravene. Meningen er å oppgradere alle tunnelene innen en viss tid, sier Johansen.
Skal vurderes opp mot flere konsekvenser
På spørsmål om tunnel kan være mer sannsynlig enn bru, ettersom fyllmasser ville kunne brukes i en eventuell ytre molo, sier Johansen at det er noe av det som skal utredes.
– Hva som er mest sannsynlig løsning er det vi skal utrede. Det kan enten bli bru, ny tunnel eller oppgradering av den gamle. Hva vi velger vil bli vurdert opp mot kostnader og opp mot eventuelle andre konsekvenser.
Når prosjektet kan komme til utførelse er usikkert og avhenger av framtidige bevilgninger og prioriteringer, men det blir neppe før 2027, ifølge Johansen.
Dagens tunnel er trygg
Stein J. Johansen i Statens Vegvesen legger til at dagens tunnel er trygg.
– Vi driver løpende drift og vedlikehold i tunnelen. Hensikten med oppgraderingen er å gjøre tunnelen enda tryggere med moderne sikkerhetsutrusting. Samt øke levetiden, slik at tunnelen vil være sikker også i mange år framover, sier Johansen.