De fleste har vel fått med seg at strømprisene ikke bare øker – de eksploderer. Samtidig er planen at innen noen få år skal alle nye biler være elektriske / hydrogendrevne. Det forventes naturligvis et enormt strømforbruk i tiden fremover, men hvor skal strømmen komme fra og til hvilken pris?
Samtidig med økt strømforbruk forbys gjenbruk av gamle vedfyringsovner, og flere velger faktisk bort vedfyring i boligene. Så mens strømprisen øker og øker, så gjør vi oss mer og mer avhengige av strøm. Hvor mange kilowatt kan vel ikke en gammel vedovn produsere bare ved å fyre opp mye av det som i dag går i søppeldunken av f.eks. papp og papir m.m.? Men nei, det må vi ikke gjøre.
Alt er uønsket
Alt skal være miljøvennlig og fint, og gjerne elektrisk. Likevel kommer det andre utfordringer i kjølvannet av dette. Til og med når man ser bort fra den skitne batteriproduksjonen, så er det store utfordringer i vente.
Mens alle skal kjøre elektrisk og lade hurtig og effektivt, er det samtidig motstand mot utbygging av både kraftproduksjon og krafttransport. Ikke skal vi bygge ut elver og fossefall, ikke skal vi ha atomkraft. Og vindmøller er visstnok livsfarlig for både mennesker, fugler og dyr.
Utvinning av kobber, som trengs til «det grønne skiftet», skal vi i hvert fall ikke ha noe av. Enten fordi produksjonsselskapene er for grådige og ikke vil utvinne kobberet på en fornuftig måte, eller fordi noen reinsdyr absolutt må kalve i akkurat dette området – eller hva det nå måtte være.
Ofte hører man om inngripen i naturen som argument mot utbygging av det ene eller det andre. Sivilisasjon er nærmest per definisjon inngripen i naturen, så det blir et interessant spørsmål hvordan man løser problemet med natur versus mennesker (som om mennesker var noe unaturlig).
Noen ganger kan man få inntrykk av at alt er uønsket og/eller farlig.
Statsviter og professor Espen Moe ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU forsker på det grønne skiftet. Han mener det ikke er noen tvil om at strømproduksjonen må opp, og elektrisiteten må være fornybar.
– Tiden for pose- og sekkløsninger er over. Vi får ikke til et grønt skifte med gode intensjoner og gode personlige verdier. Nøkkelen til suksess er at meningsmotstandere setter seg ned sammen og finner gode, konkrete løsninger, sier Moe ifølge Gemini.
Mer strøm i fremtiden
Mens folket krangler om produksjon og transport av strøm, så øker strømprisene. Det vil si de øker ikke bare, de mangedobler seg. Hvis strømprisene fortsetter å stige i samme tempo som nå, er det vel ikke lenge før pris per mil blir den samme for en elbil som for en bensin/diesel-bil. Og elbil som skulle være så billig i drift…
Det snakkes mye om å redusere strømforbruket, men det hjelper vel lite å bytte til LED-lys på dass for så å gå over til elbil.
Med tanke på hvor utrolig mange fossilbiler som ruller rundt på denne kloden skal det produseres en del ekstra kilowatt strøm i nær fremtid for å erstatte det fossile drivstoffet. Så hvor skal vi få all denne strømmen fra, og hvordan skal vi få den hit? Vi har en utfordring. Mildt sagt.
Selvfølgelig vil oljen ta slutt, det sier seg selv. Det sier seg også selv at det skal mye til å for å erstatte den. Både når det gjelder energi til biler, båter, fly og andre innretninger som er avhengig av oljen i dag – men ikke minst når det gjelder kjærkomne inntekter til landet. For hva blir Norge etter oljen, oljen som har gitt oss nesten alt av moderne samfunnsgoder?
Har man en relativt ny fossilbil i dag, blir nok den neste elektrisk. Om ikke annet fordi vi snart ikke vil ha noe valg. Hvor det nye drivstoffet skal komme fra og til hvilken pris, nei det er ikke godt å si.