Skoleåret er godt i gang, men ikke alle skoledagene tilbringes i klasserommet. Biologielevene ved studiespesialisering og påbygg-elevene har nå startet innhøstingen av både tomater, agurker og poteter fra skolens drivhus og potet- og grønnsakåkeren sin på festningsområdet.
Både lærer Asgeir Stanghelle og elevene synes dette er morsomt og en grei kunnskap å ta med seg videre.
Viktig å dyrke molda
Stanghelle forteller at de har utvidet litt fra i fjor, og at de venter en litt større avling. I tillegg til grønnsaker har de fått dyrket fram litt solbær. De forsøker også å lage kompost.
– For oss er det viktig å dyrke jorda og molden, og ta vare på den. Hvert år har vi på naturgjødsel, som vi får fra bonde Tore Solstad. Det er i utgangspunktet et tynt jord- og moldlag over skjellsanden, men vi har fått opparbeidet oss et fint område her, sier han.
Artssammensetning på Steglneset
10 år etter at minnestedet ble åpnet har også Stanghelle og elevene hans gjort et arbeid med å kartlegge artssammensetningene på Steglneset, noe de nå skal skrive rapport om.
– Det har også vært litt sommerarbeid på noen av elevene fra fjorårets biologiklasse. I samarbeid med Statens Vegvesen har de ryddet litt rundt Steilneset minnested, i tillegg til å ha passet på potetlandet, sier han.
Før minnestedet kom ble det gjort en kartlegging av naturverdiene der.
– Nå har vi gått etter og sett hvilke arter vi kan finne igjen, sier Stanghelle og forteller at de fant de fleste og at de i tillegg fant noen nye, avslutter Stanghelle.