Videregående skoler i Troms og Finnmark bidrar bedre enn landsgjennomsnittet

Videregående skoler i Troms og Finnmark bidrar samlet sett bedre enn landsgjennomsnittet til at elevene fullfører utdanningen sin, viser ny analyse fra Utdanningsdirektoratet.
Innen yrkesfaglig opplæring er skolebidraget samlet for Troms og Finnmark signifikant mer positivt enn landsgjennomsnittet innenfor «årsbestått» og «deltatt». Når det gjelder studieforberedende er det også betydelig bedring innen «deltatt», og stadig mer positivt innen «årsbestått». Det er gode nyheter for ungdommen i Troms og Finnmark.
Store forskjeller
Det er store forskjeller på hvor mye videregående skoler i Troms og Finnmark bidrar til at elevene fullfører, viser ny analyse fra Utdanningsdirektoratet.
– Vi ser store forskjeller mellom skolene når det gjelder fullføring. Når vi vet hvor mye det betyr for elevenes videre utdannings- og jobbmuligheter, er det viktig at skolene gjør mer for å bedre dette. Jeg har en klar forventning om at vi bidrar til å løfte de skolene som henger etter, sier fylkesråd for utdanning, Bjarne Rohde (SV).
Analysen fra Utdanningsdirektoratet viser hvor mye den enkelte videregående skole bidrar til å løfte elevene innen to områder: De ser på hvor mye skolen bidrar til at elevene fullfører og består, og hvor mye skolen greier å hindre at elever slutter underveis. Såkalte skolebidragsindikatorer.
Skolebidragsindikatorene nyanserer bildet av skolenes resultater, fordi de tar hensyn til elevgrunnlaget. For eksempel kan det vise seg at en skole der mange elever har et dårlig faglig utgangspunkt bidrar mer i å løfte hver enkelt elev, sammenlignet med skoler der mange elever har gode karakterer.
– Noen skoler i Troms og Finnmark bidrar mer enn andre til å løfte elevene. Skoleeiere og skoleledere bør bruke informasjonen og lære av skolene som gjør det godt, sier Rohde (SV).
Forventer fortsatt stigning i Troms og Finnmark
– Det er gledelig at Troms og Finnmark igjen forbedrer vesentlig mer enn landssnittet. Årsakene ligger i gjennomgående samspill mellom skoleeier, skolene, opplæringskontorene, bedriftene, bransjene og samfunnet forøvrig. Foresatte gjør også et svært viktig bidrag. Vi vet hva som virker, og bare sammen kan vi i fortsatt bli bedre. Derfor forventer jeg fortsatt framgang, sier fylkesråd for utdanning, Bjarne Rohde (SV).