Østhavet
5 minutter lesetid

Her kommer vinteren. Her kommer den kalde (og glatte) fine tida

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Vinteren har gjort noen gjesteopptredener rundt i landet og mange har fått det travelt med å skifte til vinterdekk. – Selv om du får hastverk med å legge om til vinterdekk, er det viktig å sjekke mønsterdybden i dekkene dine. Godt mønster er avgjørende på glatte vinterveier, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Det er enkelt å sjekke mønsterdybden i dekkene. Du kan bruke en egen mønsterdybdemåler som du får i bilrekvisitabutikken, men det fungerer også bra med en tommestokk eller linjal. Mønsterdybden på vinterdekk skal etter loven være 3 millimeter.

– Vi mener det er litt snaut og anbefaler at du kjøper nye vinterdekk når de du kjører på har fire millimeter igjen, rådgir Sødal.

Alderen er også viktig

Har du brukt vinterdekkene i fire til fem sesonger, kan det være smart å bytte dem ut selv om de har bra mønsterdybde igjen, mener NAF.

– Vinterdekk skal ha en myk gummiblanding. Med årene blir gummien hardere og du får dårligere veigrep, sier NAF-rådgiveren.

NAF minner samtidig om at når man har skiftet til vinterdekk er det viktig å sjekke lufttrykket. Etter å ha ligget lagret gjennom sommeren og høsten, kan det være for lite luft i dem. Lufttrykket er viktig for å gi bilen god kontakt med veien. Det er også viktig med riktig lufttrykk for å unngå skjevslitasje på dekkene.

8 av 10 er redde på glatta

I en fersk undersøkelse, utført av Norstat for Frende Forsikring, sier hele 80 prosent at de har vært redde i bil på glatt føre. 68 prosent har vært redde bak rattet selv, 53 prosent har kjent på frykt når de har sittet på med andre.

– Det kan være sunt å kjenne på frykten innimellom, det skjerper sansene. Men målet må være at alle tilpasser fart og kjøreadferd såpass at ingen blir redde. Verken sjåfører eller passasjerer, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef på motor hos Frende Forsikring.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Vanskelige vær- og føreforhold antas å ha vært en medvirkende faktor i 22 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2019. Det er en økning fra årene før, viser tall fra Statens Vegvesen.

Store ulikheter i hvordan nordmenn skor bilen for vinterføre

Mange sjåfører velger å bruke sommerdekk gjennom hele vinteren. Sist vinter hadde 4,9 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos forsikringsselskapet If sommerdekk på bilen. De fleste av skadene har skjedd ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker.

– Tidspunktet for første snøfall og i hvilken grad vinteren kommer overraskende, slår tydelig ut i skadestatistikken. En del drøyer dessverre hjulomlegging altfor lenge, sier informasjonssjef i If, Sigmund Clementz.

– Husk at du er selv ansvarlig for å ha dekk som er riktige for vær og føreforhold. Det står i kjøretøyforskriften. Sitter feil dekk på bilen, og du ikke får lagt om hjulene: La bilen stå. Ikke ta sjansen på å kjøre de 400 meterne til nærbutikken.

– To av ti kjører faktisk med samme dekk hele året, i den tro at piggfrie vinterdekk er et slags universelt helårsdekk, noe det selvsagt ikke er. Har du kjørt med piggfrie vinterdekk gjennom sommeren kan du være helt sikker på at sol og varme har påvirket gummien slik at dekket er langt unna å virke optimalt nå når kulda setter inn med snø, is og slaps på veiene, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.