Ivrige «fjæraplytter»


Ka e det her? Tru om det e ei sjøpølsa? Ka e e det her slags dyr? Få se, få se! Nysgjerrige barnestemmer og hender som roter i fjæresteinene. Spørsmålene hagler og praten går ivrig.
Fredag forrige uke hadde småtrinnet, med 1-4 klasse, ved Vardø Skole turdag. I et nydelig vær brukte de dagen godt ute på Skagen.
– De har storkoset seg. Ja, det har vi alle. Det sier assistent Catrine Jursberg. Hun forteller videre at de ar tent bål, lekt og lett etter tangsprell og andre skatter i fjæra. Fjerdeklasse har gått rundt Skagen, og førsteklasse har fått vært med fadderne.

Å lage egne navn og arter
Minnene tilbake til barndommens fjæraturer strømmer på. Jeg husker vi kalte tangsprell for Marihøner etter Marflo, og spente hvordan vi løftet stein etter stein for å finne de små fjæradyrene. Brått blir jeg revet ut av tankene mine. Ei jente, Luna Andreassen, løfter stolt frem en pose.
– Her er herr Pigg. Han er en piggsild. Det var Alrik som fant den.
-Plutselig ser æ bare feska og vil gi dem til andre, skyter Alrik Robertsen inn.
– Oioioi!
Piggene kommer ut. Det er derfor han er en piggsild og heter Pigg, diskuterer de to.

Artig med uteskole
– Kom å se! Her er Patrik sjøstjerna. Vi fant han her.
En liten sjøstjerne kommer fram fra posen som er fylt med sjøvann. Lise Hansen og Synne Kofoed Bjørklund i fjerde klasse studerer det nye funnet.
-Han mistet en fot, men det gjør ikke noe for den vokser ut igjen, forteller de.
Begge jentene synes det er veldig artig å være ute i naturen og vil gjerne ha enda mer uteskole. Flere barn slutter seg til at det beste er klasserom ute og at man lærer mye mer av å være ute i naturen. Det at Alrik fant en fisk har spredt seg. Ivrige øyne stirrer bestemt mot vannet i fjæresteinene. Praten går mellom de yngste og eldste.
-Hmm, kan fisker høre?
– Nja, de føler bevegelse.
– Jeg håper jeg finner en fisk. Jeg har alltid ønsket meg et dyr, så da ordner jeg det bare. Jeg vet mamma også kommer til å like dem, sier en førsteklassing til meg før gråe skyer kommer faretruende nær.
Regnet pøser ned og skoledagen er på hell. Likevel kan man fortsatt se nysgjerrige barn, som ivrige fjæraplytter, lete videre etter små dyr, tang, tare, «kinserhatter» og «kokkelurer». Stolte og spente deler barna ut nye navn og putter funnene sine i både små plastikkposer, matbokser og drikkeflasker for å ta dem med seg hjem.


