Østhavet
5 minutter lesetid

Ivrige «fjæraplytter»

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
MØT HERR PIGG: Luna Adressen i fjerde klasse og Alrik Robertsen i første klasse er godt fornøyd med å ha fått tak i herr Pigg og studerer han nøye.

Ka e det her? Tru om det e ei sjøpølsa? Ka e e det her slags dyr? Få se, få se! Nysgjerrige barnestemmer og hender som roter i fjæresteinene. Spørsmålene hagler og praten går ivrig.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Fredag forrige uke hadde småtrinnet, med 1-4 klasse, ved Vardø Skole turdag. I et nydelig vær brukte de dagen godt ute på Skagen.

– De har storkoset seg. Ja, det har vi alle. Det sier assistent Catrine Jursberg. Hun forteller videre at de ar tent bål, lekt og lett etter tangsprell og andre skatter i fjæra. Fjerdeklasse har gått rundt Skagen, og førsteklasse har fått vært med fadderne.

BÅL: En ordentlig utedag må selvsagt ha bål. Disse guttene sørget for påfyll av brensel.

Å lage egne navn og arter

Minnene tilbake til barndommens fjæraturer strømmer på. Jeg husker vi kalte tangsprell for Marihøner etter Marflo, og spente hvordan vi løftet stein etter stein for å finne de små fjæradyrene. Brått blir jeg revet ut av tankene mine. Ei jente, Luna Andreassen, løfter stolt frem en pose.

– Her er herr Pigg. Han er en piggsild. Det var Alrik som fant den.

-Plutselig ser æ bare feska og vil gi dem til andre, skyter Alrik Robertsen inn.

– Oioioi!

Piggene kommer ut. Det er derfor han er en piggsild og heter Pigg, diskuterer de to.

PATRIK SJØSTJERNE: Lise Lund Hansen og Synne Kofoed Bjørklund ser på den lille sjøstjerna si og synes utedag med skolen er supert.

Artig med uteskole

– Kom å se! Her er Patrik sjøstjerna. Vi fant han her.

En liten sjøstjerne kommer fram fra posen som er fylt med sjøvann. Lise Hansen og Synne Kofoed Bjørklund i fjerde klasse studerer det nye funnet.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

-Han mistet en fot, men det gjør ikke noe for den vokser ut igjen, forteller de.

Begge jentene synes det er veldig artig å være ute i naturen og vil gjerne ha enda mer uteskole. Flere barn slutter seg til at det beste er klasserom ute og at man lærer mye mer av å være ute i naturen. Det at Alrik fant en fisk har spredt seg. Ivrige øyne stirrer bestemt mot vannet i fjæresteinene. Praten går mellom de yngste og eldste.

-Hmm, kan fisker høre?

– Nja, de føler bevegelse.

– Jeg håper jeg finner en fisk. Jeg har alltid ønsket meg et dyr, så da ordner jeg det bare. Jeg vet mamma også kommer til å like dem, sier en førsteklassing til meg før gråe skyer kommer faretruende nær.

Regnet pøser ned og skoledagen er på hell. Likevel kan man fortsatt se nysgjerrige barn, som ivrige fjæraplytter, lete videre etter små dyr, tang, tare, «kinserhatter» og «kokkelurer». Stolte og spente deler barna ut nye navn og putter funnene sine i både små plastikkposer, matbokser og drikkeflasker for å ta dem med seg hjem.

DRIKKEFLASKER FULLE AV SPRELL: Tangsprell, tanglopper, marflo eller marihøne. Navnene og kallenavnene som brukes på de små krypene er mange. Sigve Bersvendsen Johnsen har i alle fall fylt opp drikkeflaskene sine og gleder seg til å ta de med hjem.
IVRIGE ELEVER: At livet i fjæra interesserer er det vel liten tvil om.