Overvåking av kinopublikum og kirkegjengere


Skal du i kirken må du oppgi nummer og navn, men det er ikke bare der den regelen gjelder. Nå skal alle som besøker et arrangement oppgi navn og telefonnummer. Disse dataene skal innhentes av tilnærmet hvem som helst og oppbevares i 10 dager. – Ikke helt uproblematisk, ifølge Datatilsynet.
Alle arrangementer, inkludert seminarer, bursdager, bryllup, begravelser, religiøse samlinger og andre idretts- og kulturarrangement skal nå journalføre de som er tilstede. Det som ga Vardø kommune problemer med personvernet ved kontrollposten i Komagvær, skal nå pålegges gjort av en rekke privatpersoner.
Kirken må føre personjournaler
Kirkeverge Gunn Jøran Farstad opplyser denne uken at kirken i Vardø nå vil begynne å notere navn og telefonnummer på de som deltar på arrangementer.
– Ved inngangen til våre kirkebygg vil man bli forespurt om navn og telefonnummer av en ansatt eller frivillig i menigheten. Etter endt arrangement legges oversikt over deltakere i en lukket konvolutt og oppbevares på menighetskontoret. Listen oppbevares i 10 dager i en safe og vil deretter destrueres. Listen kan innenfor de 10 dagene utleveres til helsemyndighetene ved behov for smittesporing, opplyser Farstad.

covid-19-forskriften
Forskriften sier blant annet følgende:
«Arrangøren skal iverksette tiltak som bidrar til at syke ikke deltar på arrangementet og gjøre det mulig å ivareta hygiene. Arrangøren skal ha oversikt over hvem som er tilstede, for å kunne bistå ved en eventuell senere smitteoppsporing. Dersom det for å finne tilbake til deltakerne er nødvendig å nedtegne en egen oversikt, skal denne slettes etter 10 dager».
Med arrangement menes:
a) idrettsarrangement, inkludert stevne, cup og kamp, men ikke organisert idrettsaktivitet i form av trening.
b) kulturarrangement, inkludert konsert, utstillingsåpninger, opera, ballett, teater og kino.
c) andre arrangementer, inkludert seminarer, bursdager, bryllup, begravelser, religiøse samlinger og lignende.
Med offentlig sted menes et sted bestemt for alminnelig ferdsel eller et sted der allmennheten ferdes.
– Slike tiltak er klart ikke uproblematiske
Bestemmelsen i forskriften gjelder alle arrangementer på offentlig sted, og innebærer derfor omfattende lagring av personopplysninger om hvor personer oppholder seg og hvilke aktiviteter de deltar på. Dette er ikke helt uproblematisk, ifølge Datatilsynet.
– Siden plikten også gjelder for religiøse samlinger, kan deltakeroversikten også utlede opplysninger om religion, som er underlagt et særlig vern i personvernforordningen. Slike tiltak er klart ikke uproblematiske og innebærer et inngrep i personvernet til de det gjelder, men vi er en unntakstilstand og myndighetene iverksetter tiltak for å bekjempe spredning av viruset. Personvernforordningen ikke er til hinder for å iverksette nødvendige, egnede og forholdsmessige lovgivningstiltak som kan bekjempe koronapandemien, sier Anders Sæve Obrestad, juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet.
Viktig med tilstrekkelig sikkerhet
– Det er viktig å sørge for tilstrekkelig personopplysningssikkerhet og at ikke uvedkommende får tilgang til personopplysningene, og arrangørene må ha rutiner som sikrer dette. Det må i tillegg gis informasjon i tråd med personvernforordningen til de man samler inn personopplysningene fra, blant annet om hva som er formålet med innsamlingen og hvor lenge opplysningene blir lagret, sier Obrestad i Datatilsynet.
Han sier de generelle reglene i personvernforordningen vil i utgangspunktet gjelde for behandlingen av personopplysningene. Opplysningene som er samlet inn etter plikten i covid-19-forskriften § 13 kan ikke brukes til andre formål, og må slettes etter 10 dager.
– Vi mener det er positivt at lagringstiden følger eksplisitt av forskriften, slik at det ikke er noen tvil om dette for arrangørene. Det må heller ikke samles inn mer personopplysninger enn det som er nødvendig for formålet, sier Obrestad.