
Vi som bor i østfylket er daglig til havs, på fjellet, langs veiene og rundt om i bygd og byer. Vår daglige oppmerksomhet og interesse for hva som skjer rundt oss, er helt avgjørende for nasjonal sikkerhet i dagens sikkerhetssituasjon. Dette er en av flere viktige grunner til å styrke nasjonal aktivitet i Øst-Finnmark.
God kontakt med regjeringen
I regjeringen har Senterpartiet statsråder i de mest sentrale departementene som håndterer de de sikkerhetspolitiske forhold. Det er forsvarsministeren, justis- og beredskapsministeren og kommunal- og regionalministeren. Vi opplever å ha kort vei i kontakten med departementene. Det er veldig motiverende for lokalpolitikere som oss. Samarbeidet vi har utviklet har blant annet bidratt til flere person- og næringsrettede tiltak som regjeringen har innført i Finnmark. Og vi stopper ikke der.
Vi er NATO sitt kystområde i nordøst
Totalforsvaret er betegnelse for det militære forsvaret og den sivile beredskapen. Det betyr at Forsvaret og det sivile samfunnet samarbeider og gir hverandre gjensidig støtte i alvorlige kriser og krig. I fredstid, og når det ikke er alvorlige kriser, er målet er å forebygge og planlegge for håndtering av alvorlige kriser.
Sikkerhetspolitisk risiko, ustabile værforhold, sårbar infrastruktur, småsamfunn med flernasjonal befolkning, fraflytting og påvirkningsforsøk via medier er eksempler på det mulige risikobildet vi lever i. Samtidig er trusselbildet mot norske og allierte interesser mer sammensatt enn tidligere. Det tradisjonelle skillet mellom fred, krise og væpnet konflikt viskes ut. Alle deler av samfunnet kan nå bli utsatt for maktbruk og press.
De siste års endringer i sikkerhetspolitikken har igjen bekreftet at Øst-Finnmark er sentral i norsk og vestlig sikkerhetspolitikk. Finlands medlemskap i NATO har ytterligere forsterket dette. Det er nå naturlig å betegne vårt område som også Finlands kystområde i nord, rent sikkerhetsmessig.
Vi har en sterk og stolt beredskapskultur
Folket i østfylket har både en kultur og en stolt historie i sin deltakelse i totalberedskapen. Det har vært en sammenheng mellom sivile behov og nasjonale sikkerhetsmessige behov i flere tiår. Det er utviklet en kultur i kommunene der man på en saklig måte har ivaretatt vertskapsforpliktelser for Forsvaret og sikkerhetstjenesten.
Det må vi bygge videre på
Dessverre er det slik at øvrig nasjonal beredskaps- og kontrollvirksomhet, som er en viktig del av totalforsvaret, er redusert over mange år. Dette til tross for at trusselbildet fra Russland har økt jevnlig de siste 10 år. I dette ligger vår største innsigelse til utviklingen i totalforsvaret i Øst-Finnmark. Det kan ikke være slik at samlet beredskapsnivå skal dimensjoneres i forhold til antall innbyggere når det er nasjonal sikkerhet som skal håndteres.
I Vardø har forsvaret bygget ut en betydelig infrastruktur innen overvåking og varsling som vi antar er et prioritert strategisk mål, i fredstid og i konflikt. Beredskapsmessig er det dessverre ikke tatt tilstrekkelig høyde for sikkerheten til lokalsamfunnet. Det er mangel på for eksempel tidsriktige tilfluktsrom. Og tilstedeværelsen av nasjonale beredskapsetater er ikke tilpasset anbefalte kapasitetskrav til å håndtere eksterne trusler/kriser.
Sør-Varanger har en lang historie med å hevde norske interesser i grenseområdene, både mot Finland og Russland/Sovjetunionen. De senere årene er nasjonal suverenitetshevdelse blitt praktisert i en blanding av styrket overvåking sammen med økt sivilt samarbeid. I dag ser Russland på oss som en trussel og har iverksatt tiltak basert på dette. Da er det på tide at vi styrker vår suverenitet med å utvikle veier og infrastruktur som styrker bosetting, kommunikasjon og ferdsel i grensekommunen mot Russland.
I Båtsfjord, en av landets viktigste sjømatkommuner med en beredskapsmessig viktig plassering i nord, er funksjoner til statlige beredskapsetater som Tolldirektoratet, Sjøfartsdirektoratet fjernet, og kapasitetene til Fiskeridirektoratet, Mattilsynet, Sivilforsvaret og Politiet er betydelig redusert. Trafikken av folk og varer til/fra kommunen er derimot ikke blitt mindre Det samme gjelder verdien av varer og tjenester som produseres i kommunen. Økt etablering av statlige funksjoner kan både stimulere til økt vekst og verdiskaping samtidig som det styrker nasjonal beredskap.
I Deanu/Tana har trafikken av folk, varer og tjenester langs vei og sjø økt betydelig de senere år. Tana Bru er i dag på mange områder et logistikksenter for hele østfylket, og er kritisk viktig for samfunnsberedskapen i hele regionen. Kommunen er også svært viktig for lokal matproduksjon her øst. Den er relativt stor på meieriprodukter og kjøttproduksjon (rein, sau og storfe). Aktiviteten vokser, og det er naturlig å etterlyse økning av nasjonale funksjoner etablert i kommunen som styrker beredskap, utvikling og kontroll innfor logistikk og landbruk.
I Unjárga/Nesseby er matproduksjonen i landbruk, reindrift og sjømatnæring veldig viktig for matberedskapen i østfylket. Kommunen er vertskap for kritisk infrastruktur på strøm og digital kommunikasjon. Kommunen har i lang tid utviklet bolig- og næringstomter som styrker muligheten for befolkningsvekst og dermed rask bosetting dersom det etableres flere statlige funksjoner der.
I Vadsø er det etablert en historisk lang sikkerhets- beredskapskulturi befolkningen. Politi, Sivilforsvar, Forsvaret, Statsforvalteren med flere har hatt stor påvirkning her. Til tross for langvarig reduksjon i deler av statlig aktivitet i kommunen, er kompetansen på sivil og militær beredskap fullt oppegående og i utvikling. Det er bakgrunnen for at Vadsø raskt og kostnadseffektivt vil kunne ivareta nye statlige og sivile beredskapsfunksjoner, både nasjonalt og regionalt.
Generelt for flere kommuner i østfylket vil fjernstyrte flyplasstårn øke den beredskapsmessige risikoen. I et sikkerhetspolitisk perspektiv er det utfordrende at man også på dette området gjør seg mer sårbar for digital sabotasje.
Igjen, det er lokalbefolkningens tilstedeværelse, kompetanse og våkne oppmerksomhet som er førstelinja i norsk totalforsvar i nordøst. Og vi trenger flere innbyggere som kan ivareta denne beredskapen. Det kan staten følge opp med å styrke sine sivile aktiviteter og funksjoner i hele østfylket fremover.
Det skal vi følge opp med våre folk i regjering og departement.
Med beste hilsen/Dearvuođaiguin
Senterpartiets lokallag i Øst-Finnmark