Torsdag 21. oktober kom det en rekke uttalelser fra fylkestinget. Her er et lite utdrag.
Helikopterlandingsplass ved sykehusene i Hammerfest og Kirkenes
Det er vedtatt og startet opp bygging av nytt sykehus i Hammerfest. Dette er et sykehus som blir bygget for hele Finnmark fylke, et fylke som er større i areal enn Danmark. De aller fleste forstår at når pasienter fra hele det store fylket må fraktes med helikopter til sykehus, så haster det.
Det er fullstendig uakseptabelt at man har utelatt helikopterlandingsplass ved nye Hammerfest sykehus. Dette kan ikke sies å være fremtidsrettet. Situasjonen er også uheldig ved det nye sykehuset i Kirkenes hvor helikopterbasen ikke er ferdigstilt og man er nødt å benytte ambulansebil for å frakte pasienter fra ambulansehelikopter og inn på sykehuset.
Troms og Finnmark fylkeskommune kan derfor ikke akseptere at man har startet bygging av nytt sykehus, uten helikopterlandingsplass og base.
Fylkestinget forventer at helseforetaket prioriterer dette med i videre bygging av sykehuset i Hammerfest. Fylkestinget forventer også at helseforetaket prioriterer og ferdigstiller helikopterbasen ved sykehuset i Kirkenes.
Vi trenger et nasjonalt løft for fylkesveiene
Det er et enormt etterslep på fylkesveiene i Norge. I Troms er etterslepet på over åtte milliarder kroner; i Finnmark er etterslepet på omtrent halvannen milliard kroner. Samlet sett er etterslepet så stort at det er urealistisk at fylkeskommunen skal klare å ta igjen dette.
Den lave standarden på fylkesveiene fører til at folk flest og næringslivet ferdes langs veier som ikke er dimensjonert for dagens trafikk. Trafikksikkerheten er lav flere steder. Mange får bilene sine ødelagt som følge av tilstanden på fylkesveiene. De dårlige fylkesveiene hemmer utviklingene i distriktene i Troms og Finnmark.
Med dagens økonomiske rammer som fylkeskommunen har å forholde seg til, gitt av Stortinget, vil det kunne ta bortimot 20-30 år å løse det svært store etterslepsproblemet på fylkesveiene. Derfor er det nødvendig med et nasjonalt etterslepsløft for fylkesveiene.
Infrastruktur, slik som fylkesveiene og vedlikeholdsetterslepet på disse, er også et nasjonalt ansvar. Derfor må nasjonale myndigheter stille opp sterkere og gjøre det mulig å redusere etterslepet mye raskere, for nasjonens beste. Dette kravet må tas på alvor av landets nye regjering.
Troms og Finnmark trenger et budsjett som motvirker ulikheter og gir innsats for utvikling i nord
Troms og Finnmark er en av verdens mest spennende regioner. I Troms og Finnmark er det viktig å legge til rette for et offensivt og nyskapende næringsliv, basert på regionens fortrinn. Nord trenger livskraftige samfunn som opplever optimisme og framtidstro, slik at våre unge ønsker å satse i landsdelen. Derfor er det viktig med et tydelig partnerskap mellom stat, fylke og kommune i å sikre og videreutvikle et godt, likeverdig, offentlig og desentralisert tjenestetilbud i hele Troms og Finnmark.
Fylkestinget i Troms og Finnmark er klar til å konkretisere de oppgavene vi trenger samarbeid med regjeringen for å løse, med å få en kommune og fylkesøkonomi som gir mulighet for å løse oppgavene. Troms og Finnmark fylkeskommune har i dag et enormt etterslep, på over 10 milliarder på fylkesveinettet. Dette etterslepet er det ikke mulig for Troms og Finnmark å ta alene. I tillegg bemerker fylkestinget statens manglende bevilgninger til riksvegnettet.
Regionreformen var en uønsket og uklok reform i nord. Fylket har brukt svært mye ressurser på sammenslåingsprosessen, samtidig med sikring av innbyggernes tjenester. Det er viktig for fylkestinget at oppdelingen av Troms og Finnmark ikke går på bekostning av de tjenester fylket skal levere til sine innbyggere i oppdelingsfasen. Dette vil kreve økonomiske ressurser, som vi ber regjeringen ta hensyn til i forbindelse med forberedelsene til beslutningen i Stortinget.