Bystyret ønsker en offensiv satsing på infrastruktur i havnene. Økonomiplan for Vardø havn legger opp til at det blir mer aktivitet i fiskeriene fremover.
Mandag vedtok bystyret økonomiplanen for Vardø havn for perioden 2019-2022.
Forutsetningene som legges til grunn i økonomiplanen er basert på trafikken i havnene så langt i år, og at det forventes mer aktivitet fremover. Det pekes på at det er etablert fiskeindustribedrift i Svartnes havn og en økning i antall fiskefartøy, samt at flere fremmedfiskere ønsker å drifte fra Vardø om høsten.
I nær fremtid vil bølgebrytermoloen i Svartnes havn være klar, og dermed vil tilbudet på flytebryggeplasser økes betydelig. Totalt vil det bli rundt 25 båtplasser ved anlegget, noe også større fiskefartøy vil kunne benytte. Flere flytebrygger er under etablering i havnene, og ytterligere flere er under planlegging. I havneplanen heter det at dette vil kunne gi økte inntekter til Vardø havn, selv om utgiftene også økes. I planen heter det at det er viktig at infrastruktur og annen fiskeservice kommer på plass, siden utviklingen er positiv.
Kystverket har nå planlagt oppstart av vedlikeholdsmudring i og ved moloåpningen i Kiberg, slik at båter som går på en dybde på fire meter kan anløpe på laveste fjæresjø. Også i Svartnes havn og i Vardø havn er det behov for vedlikeholdsmudring.
I havneplanen står det videre at det er viktig å presse på slik at moloprosjektene tilknyttet Svartnes havn og Vardø havn kommer på nasjonal transportplan (NTP). For 2019 fikk Vardø havn tilskudd over statsbudsjettet til molo i indre havn i Vardø og fiskeservicekai i Kiberg. Det forutsettes at kommunen selv dekker 50 prosent av utgiftene til moloen i Vardø, det vil si fem millioner kroner.
Andre investeringer i planen for perioden er 80 meter fiskeservicekai i betong på Aarsæther-tomten, ny hjullaster og utvidelse av Svartnes havnelager. Totalt legges det opp til et låneopptak på 16, 5 millioner kroner i perioden, og for 2019 er det lagt opp til et låneopptak på 4,5 millioner kroner. Vedlikeholdet i havnene skal holdes på dagens nivå og driftsutgiftene skal ikke økes.