Østhavet
3 minutter lesetid

Asfalt i vest, men ikke i øst

Det har vært en utfordrende vinter i nord, og det har også påvirket asfalten på riksvegene i Finnmark. Flere perioder med begynnende teleløsning, som igjen har gått over til frost, har ført til mer skade på vegdekket enn normalt.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

De årlige asfaltbudsjettene setter rammer for hvor mye asfalt som skal legges hver sesong. Hva er grunnen til at det i år kommer ny asfalt på riksvegstrekninger i Vest-Finnmark, men ikke i Øst-Finnmark?

Hvert år måler vi i Statens vegvesen dekketilstanden på alle riksveiene. Vi gjør dette ved hjelp av laserskannere som er montert på biler som vi bruker når vi inspiserer veinettet. Vi får ut nøyaktige data på spor og jevnhet i asfaltdekket, og ser hvordan tilstanden utvikler seg.

Årlige målinger har vi foretatt helt siden 1990. Vi har derfor svært god oversikt over dekketilstanden på veinettet. Målingene er grunnlaget for prioriteringene våre, det vil si hvilke veier som får asfalt i år og de neste årene.

Vi har ikke nok midler til å asfaltere alle veier som burde hatt nytt dekke. For å få mest asfalt for pengene velger vi å asfaltere lengre strekninger og samle strekningene geografisk. Vi prioriterer strekninger som er sporete og har dårlig standard.

Når vi prioriterer mellom veier så spiller også trafikkmengde, hvor stor andel tungtrafikk det er på veien, og trafikksikkerhet inn.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Det er en fordel, og gir best resultat, der vi kan asfaltere hele strekninger i stedet for å lappe hull. Hvert år gjør vi likevel begge deler over hele vegnettet, for at fremkommeligheten og trafikksikkerheten skal bli så bra som mulig.

I tillegg må vi fortløpende reparere akutte skader som skyldes hendelser i naturen eller hendelser i trafikken. Vi er også i dialog med Finnmark fylkeskommune for å se hvordan vi kan dra nytte av hverandre på tvers av hvem som eier vegen. 

Vi skulle gjerne reasfaltert flere meter riks- og europaveger i Finnmark. Denne sesongen er det vegstrekninger i Vest- og Midt-Finnmark som trenger det mest.


Per Kåre Olsen, prosjektleder, Statens vegvesen