Elever og ansatte ved Vardø videregående skole og resten av hele Vardøsamfunnet ble ikke hørt angående sine synspunkter om Restaurant og matfag (RM) vg1 og konsekvensene det kan få om denne linjen fjernes fra høsten 2022. I innstillingen til justeringssaken som skal opp i Fylkesrådet 7.6 vil Fylkesrådet ved Bjarne Rohde (SV) nå kutte denne linjen helt, og dette blir nå den femte linjen samarbeidspartiene Ap, Sp og SV kutter ved skolen dette skoleåret. Saken er klar, Vardø videregående skole bygges ned, og utdanningen i fylket sentraliseres.
Elevrådet og tillitsvalgte har gjennom vinteren og våren vært i jevnlig kontakt med Fylkesråd Rohde om hvordan man kan løse situasjonen med lave søkertall samtidig som man ikke kutter alle muligheter for at linjene kan overleve ved skolen. Her har vi påpekt at man kan kutte klasseressurser mer gradvis i stedet for å gå fra 1 til 0 slik det har skjedd ved innstillingen til møtet 7.6. F.eks. så kunne man ha gitt 0,5 eller 0,25 i klasseressurs for RM vg1 i stedet for å fjerne det helt. Vi har også påpekt at elevene i små klasser deler på fellesfag som Engelsk, Norsk og Matematikk, av og til deles det også på lærerressursene innenfor selve yrkesfagene. Slik kan man samtidig ta hensyn til behov for innsparing og lave søkertall og samtidig gi skolen en sjanse for fremtiden.
Samtidig som Fylkesrådet kuttet fire klasser i et vedtak i desember ble det bestemt at de sammen med Tana vgs skulle være med i et omstillingsprosjekt hvor målet er «…å sikre de minste skolestedene et stabilt elevgrunnlag…» Til tross for dette vedtaket har ikke Vardø vgs blitt skjermet for kutt som følge av dette vedtaket, og har nå gått fra 7 til 3,5 klasser etter kuttrundene. Til sammenligning er Tana vgs skjermet, og har de samme klasseressursene som ved skolestart i fjor, 5,5. Det er faktisk Vardø vgs som tar det største kuttet av alle skolene i Finnmark. (Det kan for øvrig nevnes at kuttpolitikken er dramatisk også totalt sett for Øst-Finnmark, av til sammen 14,25 klasser som skal spares i Finnmark, skal Vardø, Vadsø og Kirkens ta 9,25 av sparingen)
Som mangeårig lektor ved Vardø videregående skole og ansatt i Fylkeskommunen er en urolig for utviklingen av skolene, og at det skal sitte så langt inne å prioritere utdanning, eller i det minste ikke bruke det som en salderingspost. Egentlig er det småpenger det er snakk om, det skal så lite til for å gi elevene en tilstrekkelig grunnopplæring innenfor sine ønsker og faginteresser.
Som en del av satsingen på de minste skolestedene i Finnmark vil RM være et naturlig yrkesfag for Vardø vgs, både som et eget yrke i seg selv, og som en del av satsingen på sjømat ved skolen. Samtidig har vi i forbindelse med omstillingsprosjektet kommet med forslag om man kan klare å lage litt mer spesielle linjer med bakgrunn i lokale fortrinn. Kanskje kan vi lykkes med å få til noe rundt digitalisering og robotikk av sjømatopplæringen, kanskje en forsker -og miljøprofil ved studiespesialisering og kanskje et fokus på Varangerhistorie?
Gjennom denne vinteren og våren har vi minnet Fylkesråd Rohde om hva samarbeidspartiene selv har skrevet og sagt om hva de vil gjøre med videregående opplæring. Fra den politiske plattformen kan vi lese: «For å kunne ivareta et godt tilbud i hele regionen skal man slå ring om de offentlige skolene. Det skal ikke gjennomføres privatisering eller sentralisering av den videregående skolen i Troms og Finnmark. Samarbeidspartiene vil sikre trygghet og forutsigbarhet i skole- og tilbudsstrukturen og vil ikke legge ned videregående skolested i perioden 2019-2023.»
Alle vet at skolen er og vil være en nøkkel for gode lokalsamfunn, og vil være en grunn for at folk blir boende og kanskje flytter til et nytt sted. Alle vet at det også er motsatt, at dårlig fungerende skoler eller steder uten skoler ikke vil være steder hvor man kan trives eller flytte til. Lærere og skoleledere har det største ansvaret for innholdet og kvaliteten i skolen, men politikere og byråkrater har det største ansvaret når det kommer til et minimum av rammevilkår. Med kuttpolitikken Fylkesrådet har ført det siste året må en spørre om de egentlig forstår hvor stort ansvar de sitter med. Har de gitt opp tanken med å prioritere utdanning?
Av Vardø Lektorlag, ved Asgeir Stanghelle