Østhavet
7 minutter lesetid

Ordførerens hjørne

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Ordfører Ørjan Jensens ukentlige oppdatering på hva som skjer og gjøres i kommunen. Denne er fra 11. februar.

Saken fortsetter etter annonsen

Her kommer en ukesoppdatering fra Ordførerkontoret.

Corona-utbrudd. Kommunen opplever en smittebølge nå med Covid-19. De fleste som er smittet opplever det som en forkjølelse eller influensa. Tjenestene i helse går som normalt, selv med høy smitte. Kommunen følger nasjonale retningslinjer i forhold til TISK, (Test, Isolering, Smittesporing, Karantene). TISK regimet er nedskalert. Oppdatert informasjon finnes på kommunes hjemmeside og på FHI. Kommunens tall for antall smittede gjelder både selvtester og PCR tester. Tallene fra FHI og VG gjelder fra 24.01 kun PCR tester. Derfor varierer disse tallene i større grad nå enn tidligere.

Formannskapsmøte. Vi har hatt formannskapsmøte denne uken. På grunn av Coronautbrudd ble møtet en hybridvariant der noen deltok fysisk, mens andre deltok på Teams. Dette opplegget fungerte meget bra. Møtet ble som vanlig overført på nett og ligger fortsatt på nett for de som ønsker å få med seg sendingene fra politiske møter. I FSK ble vi orientert om Coronautbruddet, det ble orientert om status Bussesundtunellen etter ukens medieoppslag, og om status Videregående skole. I tillegg behandlet formannskapet økonomirapport, regnskaps- og budsjettsaker. Formannskapet endret Rådmannens tittel fra Rådmann til den nye tittelen i Kommuneloven, som er Kommunedirektør.

Videregående skole. Etter at Vardø kommune har vært i lang tids dialog både på politisk og administrativt nivå, har TFFK nå gjort vedtak om å videreføre STU2 og STU3 for skoleåret 2022-2023 i Vardø. Forutsetninger er at det blir en kostnadsdeling mellom TFFK og Vardø kommune slik jeg oppfatter det. Vi har ikke fått et endelig oversendelsesbrev fra TFFK, men regner med at det er rett rundt hjørnet. Videre saksgang er at Kommunedirektøren utreder konsekvenser, fordeler og ulemper, og at saken legges fram for politisk behandling umiddelbart deretter. Takk til alle som så langt har bidratt til at vi er nærmere en løsning i saken, og spesielt til elevråd og elever ved skolen.

Møte næringsdepartementet. Vi har avtalt møte med Næringsdepartementet, hvor dagsorden vil være drøfting av hva som kan være virkningsfulle tiltak for positiv næringsutvikling i kommunen/regionen.

Næringsklyngen Svartnes. Vi har hatt nytt møte i næringsklyngen, og videre strategi, kommunikasjon og påvirkningsarbeid for å få til mudring av Svartnes-havna begynner å ta form.

Kollektivtilbud. Vi har sendt høringsnotater både om bussruter i Finnmark og flyrutetilbud i regionen/kommunen.

Møte Vardø Havn KF. Jeg har deltatt på møte i Vardø Havn KF, der det ble behandlet foreløpig regnskap, samt at man ble orientert status i om prosjektene havna arbeider med. Nye flytebrygger til indre havn og til Kiberg er straks på tur oppover fra produsent. I tillegg ble det bestemt at fremtidige møter i Havnestyret skal streames, slik de andre kommunale møtene blir.

Varanger Utvikling. Vi har hatt møte i Varanger Utvikling. Her ble det besluttet å gå videre med å søke om å få til et pilotkommuneprosjekt med forslag om ulike tiltak for kommunene i Nord-Varanger. I tillegg arbeidet vi videre med tiltak til handlingsplan, samt oppstart av et samfunnsutviklingsprosjekt. Den andre hovedsaken på agendaen var etablering av en samarbeidsplattform for kommuner, aktører og reiselivet i Nord-Varanger, «Regionalpark – Opplevelser i Varanger.» Det vil bli oppstartsmøte 25.02.2022 i Vadsø, og jeg håper så mange som mulig har anledning å delta.

Vardø-tunellen. For et par dager siden kom nyheten om at Vardø-tunellen har et stort fremtidig vedlikeholds- og oppgraderingsbehov. Tunellen er fullstendig trygg å bruke i mange år fremover, slik at dette ikke er et nært forestående arbeid. Men det ligger et fremtidig behov for å løse trafikk- og samfunnssikkerhetsmessige utfordringer med dagens tunell, som ble påbegynt for rundt 45 år siden. Behov for bredere vegbane, snuplass og sikkerhetssoner, samt områder med dårlig fjell, gjør det svært utfordrende og kostnadskrevende å utbedre tunellen. Et langvarig utbedringsarbeid vil i tillegg føre til store kostnader ved alternativ trafikkavvikling, og vil kunne kreve ferge, moloer og fergeleier. Statens vegvesen ser derfor på alternativer som ny tunell eller ny bru/molo.

Saken fortsetter etter annonsen

Ny løsning for fastlandsforbindelse? Kommunen vil så raskt som mulig ta kontakt med Statens Vegvesen for å komme i dialog om saken, og forsøke å påvirke så godt som mulig i forhold til planlegging og drøftinger for å få til løsninger som gagner Vardøsamfunnet. Dette er selvsagt veldig langsiktige planer, men vi skal uansett være på banen tidlig.

Vi ser positivt på ny bru, molo eller tunell, om dette er den løsningen man faller ned på. For Vardø kan det være store muligheter med en molo over bussesundet, der man kan få laget en storhavn i Barentshavet, trygg for bølger, vær og vind. Det vil også bli skapt bedre forhold for ny industri i det store industriområdet vi har på Svartnes, både energiforedlende industri, sjømatindustri, og annen industri.

En molo over Bussesundet kan også for eksempel inneholde bølge og tidevannskraftverk, fasiliteter for turistvirksomhet, fiske fra land osv. En kjøretur over Bussesundet, vil bli en spektakulær opplevelse for alle veifarende. I tillegg vil en molo over Bussesundet gjøre det enklere for lokalbefolkning å komme seg over til fastlandet som syklende eller gående.

For Vardøs del passer planer om en molo over Bussesundet veldig godt inn i utviklingsplanene til kommunen. Om det blir en bru i kombinasjon med utfyllingsmoloer fra land på en eller begge sider av Bussesundet, så kan dette også godt kombineres med våre planer.

Det blir veldig spennende å se i årene fremover om dette blir et papirprosjekt, eller om det blir virkelighet.

Med det ønskes alle sammen en riktig god helg og en fin neste uke.