Siste dagers innlegg i Facebook-gruppa “Hva skjer i Vardø?” har vært med hensikt til å utfordre tankesettet til Vardøværingene. Min tidligere henvendelse til Forsvarsbygg om å kjøpe Skagodden tok meg en kun en liten times arbeid, men var nok til å tenne en gnist i Vardøværinger der noen tok “litt” av og jeg beklager for at mange ble provosert av dette. La Skagodden fredes og vernes slik den er.
I mine innlegg har jeg publisert bilder av høyhus, flytende hotell og luftskip i Vardø som var fra arkitekt organisasjonen “Europan” som arrangerer årlige internasjonale arkitektkonkurranser. Vardø har blitt ofte brukt som “case” i konkurranseøyemed på grunn av Vardøs katastrofale nedgang i folketallet, men tar også utgangspunktet i Vardø sin beliggenhet lengst nordøst i fastlands Norge og det enorme mulighetsrommet som finnes i kommunen.
En idé starter nesten uten unntak med en tanke, penn og papir. Når minnesmerke for de trolldomsdømte på Steilneset var i sin spede start var det ganske sikkert stor motstand mot det også blant Vardøs befolkning både når det gjaldt å lokalisere det i Vardø, beliggenheten i fjæra på Steilneset og størrelsen på konstruksjonen.
I dag er de fleste Vardøværingene stolte av minnesmerke og som på folkemunne kaller “Heksemonumentet”. Selv de verdens anerkjente arkitekten Peter Zumthor og kunstneren Louise Bourgeois startet sitt fantastiske arbeid med enkle skisser og malingstrøk på papir. Tidligere i år markerte man 10 års dagen til det spektakulære minnesmerket som er Vardøs kanskje fremste “Reason to go” i reiselivssammenheng.
Nasjonale turistveger skriver følgende om minnesmerket: “Steilneset står som et symbol for datidens intoleranse, men kan også være med på å minne oss om fordommer, overgrep og forfølgelser som skjer i vår tid.” – sitat slutt.
Når jeg velger å satse i Vardø med et nytt reiselivsanlegg i kommunen følger jeg Vardøs strategiske næringsplan som Vardø kommunes politiske ledelse har vedtatt. Satsingen i Vardø er også solid forankret i “Reisemål Strategi for Vardø 2019 – 2026”.
I strategidokumentet kan man blant annet lese følgende: “Vardø skal i 2026 oppfattes som et spesialisert, helårlig reisemål med et bærekraftig opplevelsestilbud som utløser høy betalingsvilje og et sterkt engasjement for regionens natur og kultur. Vardø skal i 2026 ha økt den lokale verdiskapingen innen reiseliv og etablert en rekke nye helårlige arbeidsplasser og flere bedrifter.” – sitat slutt.
Styringsgruppa bestod av flinke folk i Vardø som: Ørjan, Leif, Maria, Zebib, Tove Mette, Lone, Torbjørn, Frank Cato, Monica og Gry Anita. Andre ressurspersoner som deltok med innspill var Tormod og Varangerkokken.
Når jeg velger å satse i Vardø er det ikke for å være hverken “trollat eller tulling”, men for å bidra med positiv energi til å skape ønsket vekst og utvikling i kommunen. Jeg ønsker ikke å ta gjester eller kunder i fra eksisterende aktører – tvert om. Jeg ønsker å investere tid, kompetanse, nettverk og kapital for å bidra på lag med andre gode krefter i Vardø for å etablere Vardø som en helårlig arktisk destinasjon i verdensklasse. Vi skal bygge “Nye Vardø” i felleskap og på ett og samme lag. Ingen blir best alene.
For å nå “hårete mål” i Vardø, må “Cedant Tenebræ Soli”, rom må skapes stort og høyt nok til å favne om alle mulighetene og god plass til de som tenker annerledes, har mot og store nok baller til å satse høyt i en super sårbar distriktskommune på en liten øy i Barentshavet.
Alt for Vardø!
Av Ottar Zahl Jonassen