Ordfører Ørjan Jensens ukentlige oppdatering på hva som skjer og gjøres i kommunen. Denne er fra 4. juni.
Ukestanker fra Ordføreren – byforskjønnelse
Vardø har utvilsomt utfordringer med bygg og anlegg som står tomme eller med liten aktivitet, bygg som forfaller, og hensettelse av utstyr og avfall. Hver vår har det derfor i mange år i Vardø, vært tradisjon for høylytte debatter om forsøpling.
Det er lett å være enig i at mange bygg og anlegg i kommunen ser for ille ut. Politiske utvalg og Bystyret har fokus på dette, og saken prioriteres. Vi ser og forventer videre resultater av arbeidet. Bare i denne perioden har Vardø kommune:
- Styrket bemanningen på teknisk etat.
- Vedtatt en rekke tvangsvedtak. Disse følges opp.
- Vedtatt riving av flere bygg.
- Kommunen følger opp bygg- og eiendomseiere.
- Bystyret har fylt på Byfornyelsesfondet og Miljøfondet. Søkere mottar tilskudd.
- Det er foretatt rydding på mange eiendommer.
- Flere gamle anlegg er gitt tilskudd til renovering.
- Fått videreført gratis avfallslevering til ØFAS, fått innført utvidede åpningstider sommer ØFAS, og startet planlegging av utvidelse av ØFAS-anlegget på Svartnes.
- Utplassert miljøcontainere 3 steder i Vardø og Kiberg.
- Utvalg for TNPK har området på agendaen i hvert eneste møte.
Hva er videre planer på området i Vardø kommune?
- Arbeidet ovenfor skal videreføres og styrkes.
- Kommuneplan. Å få en penere by er et langsiktig arbeide. Vi tar derfor inn saksområdet som del av arbeidet med ny Kommuneplan som er igangsatt.
- Flere investeringsprosjekter for istandsettelse ligger på beddingen.
- Kommunen arbeider med ytterligere tiltak og må finne rom for dette i kommunens budsjetter.
Selv om jeg synes mange områder har blitt seende bedre ut de siste årene, er det uansett et stort forbedringspotensial, og dette må være et løpende fokusområde i årene fremover. Etter å ha deltatt i politikken i 25 år, er det min oppfatning av saken at politikerne og administrasjonen tar forsøplingsproblematikken på stort alvor.
Vardø kommune har likevel ikke klart å finne tilstrekkelige midler til å arbeide hardt nok med slike saker de siste 25 årene. Når kommunen ikke klarer å komme i mål i saker om istandsettelse og forsøpling, så har det mange årsaker.
1. Tilgjengelige kommunale midler og kapasitet.
Kommunens primæroppgaver er skole og helse, vann, avløp og tekniske tjenester. Dette er lovpålagt. Hva mer har man midler til? I 2019 gikk kommunen akkurat i en liten minus, og disposisjonsfondet var på det nærmeste tomt. I 2020 fikk man et pent resultat som følge av midlertidige hendelser.
Midler. Hvert år bruker vi store beløp på dette arbeidet. Hvor skal penger til satsing mot forsøpling hentes fra? Skole eller helse? Hvor mye skal man bruke? Hvor mye midler kan settes av til stillinger og fysiske tiltak som rydding og riving?
Kapasitet. Hver vår dukker forsøplingssakene opp. Samtidig er Teknisk sektor og utetjenesten overkastet med byggesøknader og andre søknader, investeringsprosjekter og eget vedlikehold av kommunale bygg. Skal dette prioriteres ned?
2. Tilgjengelig privat vilje og midler til rydding og vedlikehold.
Det er som regel et privat ansvar å sørge for at ting ser bra ut og er istandsatt. Mange bygg står tomme og uten aktivitet. Mange har ikke midler til å sette i stand. Det virker også som at flere har ondt i viljen.
Hvor langt forventer innbyggerne at en liten kommune skal og kan gå for å løse problemer som er andre sitt ansvar? Er det kommunens ansvar å ordne opprydding, belysning og forskjønnelse på private bygg og anlegg? Hvor lenge skal man la personer og bedrifter som har kjøpt bygg og anlegg, holde på med istandsettelse? Hva er ansvaret til privatpersoner, bedrifter, offentlige? Hva er ansvaret til politikerne eller administrasjon?
3. Mange ulike saker med ulikt regelverk.
Det må også nevnes at det er et mange ulike varianter av forsøplings- og istandsettelsessaker som det klages over. Dette er også utfordrende for en liten kommune, da hver sak krever høy kompetanse og oppfølging.
- Noen saker er privatrettslige forhold, som kommunen dessverre ikke rår over.
- Fredede og vernede bygg. Mange bygg er fredet/vernet. Det er ofte lange prosesser hvor andre organer må involveres for å få tillatelse til tiltak. Er det lønnsomt å renovere? Er det lov å rive?
- Privat eiendomsrett. Hvem eier herreløst avfall? Kan vi fjerne? Hvem tar regningen?
- Er saken underlagt forurensningsloven, eller plan og bygningsloven? Hvilket regelverk gjelder? Er det lov eller ikke lov? Er det rettslig grunnlag for tvang?
- Hvilken reguleringsplan gjelder? Regelverk i områder som er regulert til industri er annerledes enn områder som er regulert til boliger. Øyet som ser. Det som er avfall for noen, er verdifullt og brukbart for andre. Har kommunen rettslig grunnlag for å kreve opprydding eller istandsettelse?
- Lover og regler. Det er kompliserte og omfattende regler og krav om dokumentasjon, befaring, varsel, frister, tvang og tiltak, i saker om forurensning og forsøpling, med lange tidslinjer. Har vi rettsgrunnlag for å iverksette tvang?
Oppsummering
Hver eneste sak er ulik, og hver eneste sak må behandles for seg. Jeg mener det ikke er riktig å bruke facebook som gapestokk i saker hvor man ikke kjenner saken, hvilke rettsregler gjelder, hvilke tiltak er planlagt, hva er situasjonen til eier, og så videre.
Jeg oppfordrer de som er aktive i denne debatten om å melde seg inn i et politisk parti og arbeide for å holde oppe trykket i slike saker. Gjennom deltakelse i politiske partier kan man foreslå omprioriteringer, og antyde hvilke områder, skole eller helse, de mener vi bør ta penger fra. Og en ting er helt sikkert; vi trenger flere engasjerte politikere.
Aktivitet. Det er bare «lys i husan» og aktivitet, som kan ivareta et bygg på lang sikt. For å få til aktivitet må vi investere i infrastruktur for næringslivet. Dette koster penger. Det er derfor også en avveining som må gjøres om hvor mye penger skal vi bruke på å forsøke å skape vekst, versus hvor mye skal vi bruke på forsøplingssaker.
Avslutningsvis vil jeg gjerne få avslutte med å poengtere at å holde sine bygg og eiendommer i orden, og at det ser ok ut, er et personlig ansvar. Vi kommer aldri i mål om man ønsker å gjøre Vardø kommune ansvarlig for alt som skal skje på dette området. Det har man rett og slett ikke ressurser til. Til syvende og sist er det derfor opp til oss innbyggere å gjøre det som er nødvendig for å skape en penere by.
Med det ønsker jeg alle sammen en fin helg og en riktig fin neste uke. Jeg håper på bra vær, og flere fine turer utendørs, som vi har fått siste uke.