Østhavet
3 minutter lesetid

Nå kan alle sove litt bedre om natta?

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Ordføreren proklamerte at nå kan alle sove litt bedre om natta, da Vardø Kommune hadde velkomstfest for at endelig var fast Redningskøyte på plass. Behørig proklamert med stort bilde i Østhavet.

Saken fortsetter etter annonsen

Har virkelig Ordføreren vært bekymret for at Vardøværingene ikke har sovet godt om natta. Det kan i alle fall ikke være fiskerne og deres familier han tenker på, for fiskerne i Vardø har de siste tiår i all hovedsak sovet om natta. Det er utror mellom 6 og 7 om morran og på land etter 4-5 på dagen så fiskebrukene må betale overtid for å ta imot ymse fangst. Ordføreren burde kjenne til dette.  

Nå til dags er det utror 6-7 tia, setter garn og går på land, tar en god natts søvn og går ut igjen tidlig neste morra. Hva betyr det? Garna har stått mellom 15 og 20 timer. Fisken er død, all blod sitter i fisken, fisken har fått sin dødsstivhet ergo dårligere kvalitet og derfor mye dårligere pris. Etter at døden inntraff så har fisken ligget i en temperatur som ligger mellom + 6-8`C opptil 15-20 timer. Holdbarhetstiden og kvaliteten på fisken er halvert. Og allikevel så syter og klager de på at prisen på torsk går nedover!

På juksa er det ikke særlig bedre, ut i 6-7 tia og i land ved arbeidsdagens slutt kl 16.00.

Saken fortsetter etter annonsen

Den tid jeg husker så gikk båtene alltid ut tidlig på morran, satt sine garn som ble stående toppen 4-5 timer, gikk ut og drog garna og var på land i grålysninga dagen etter slik at brukene fikk topp kvalitet og brukte arbeidsdagen på produksjon og pakking.

Hva er fiskernes framtid? Hva styrer framtia? Det kan se ut som sjarkfiskernes glansdager nærmer seg slutten. Linebåter med RSW anlegg om bord som får bløgget, sortert og nedkjølt fisken til ca 0 grader i løpet av 30 minutter, de får også Råfisklagets minstepris, men får i tillegg den avtalte % av videresalgs prisen. Den % kan ofte utgjøre at prisen på levert fangst dobles, for behandlingsmåten om bord tilsier at holdbarhets tiden dobles.

Det er det ene, det andre er at fossilt brennstoff skal bort, miljøbevegelsen står hardt på det, fiskebåtene er begynt å bli elektrifisert, nyere fartøy bygges som hybrid, med batteri, LNG eller Hydrogen som brennstoff.  Heldige er vi som får Hydrogen fabrikk i Berlevåg bygget av Varanger Kraft, 100% miljøvennlig. Det betyr at det bygges større fartøy enn det kystfiskerne tradisjonelt bruker i dag for det skal være plass til RSW anlegg, elektromotor, batteri og evt. utstyr som gjør at LNG / Hydrogen kan omdannes til strøm eller til framdrifts energi. En perfekt kombinasjon som gjør at fartøyer kan være ute 2-3 døgn og levere topp kvalitet som dagens marked krever og forventer.

Arnt Jensen