Et valg som etter min mening ikke er så vanskelig allikevel. På 60-tallet sto Vardøværingene på barrikadene for å få ny fiskerihavn lokalisert på Svartnes. Begrunnelsen var at Vardø Havn ikke tilfredsstiller de forhold som en fiskeri og industrihavn skulle gjøre. Ny havn fikk de, men den er etter min mening aldri blitt ferdigstilt.
På Vardø Havns nettsider står dette:
Svartnes Havn ligger på fastlandet ca 3 km fra Vardø sentrum Havna er kommunens nye fiskeri- og industrihavn. Kaiens lengde er 194 med en merket innseilingsdybde på 9m. Vann, strøm og kran er tilgjengelig på kaien.
Totalt ble det landet i Vardø Kommune 7.850 tonn fisk i 2020
Fisk levert Svartnes 49,5%
Fisk levert Vardø 45,2%
Fisk levert Kiberg 5,3%
Totalt ble det levert 202.432,- kg krabbe i Vardø
Krabbe levert Svartnes 155.300,- kg
Krabbe levert Vardø 32.171,- kg
Krabbe levert Kiberg 14.967,- kg
Tallenes tale er klare det er Svartnes havn som er det foretrukne alternativ for fiskerne som ønsker å levere både fisk og krabbe i Vardø, noe som samsvarer med Vardø Kommunes ambisjon for framtia da kravet om ny fiskeri og industrihavn blei reist av bl.a Vardø AP.
Leveransen av fisk er også så liten at Kiberg havn snart står i fare for å miste sin status som fiskerihavn og dermed også miste statlige midler til utbedringer og mudringer.
Nå er imidlertid situasjonen endret, en liten pressgruppe med sjarkfiskere som ror 3-4mnd pr år ønsker å bruke opptil 500 millioner på ytre molo. Dette før Vardøs nye fiskeri og industrihavn blir ferdigstilt med indre havn slik at båter i alle størrelser kan ligge trygt året rundt og det til en pris av maks 100 million.
Arkitektene som tegner helårs drivhus til Vardø har laget en vindrose som viser styrke og retning på vindretningene som oppstår i Vardø. Det vindrosa forteller er at en ytre molo kun vil ha minimal betydning for forholdene i Vardø Havn. Og at Konsekvensene av NY ytre molo vil kunne forverre forholdene i havna.
Vind og bølger som skal ut av havna vil rikosjere og komme i retur tilbake inn igjen.
Vardø Havn består innvendig av 90% steinfyllinger og støttemurer så sjøen har ingen plass å renne av seg, det er jo nettopp det som gjør havna urolig.
Dersom ytre havn prosjektet virkelig tenkes gjennomført så må det realistisk utprøves i tank slik at alle fordeler og ulemper kommer fram.
Arnt Jensen