Fortsatt er opplevelsene på denne vegstrekningen helt unike, finnes ikke maken, men det er skammelig at de som sitter med forvaltningsansvar har latt vegen gå for lut og kalt vann og serverer en slik dekkestandard til besøkende fra fjern og nær. Og som gjennom kampanjer både nasjonalt og internasjonalt promoterer og inviterer turister til «kjøreturer gjennom vakker norsk natur der opplevelsen skal forsterkes med nyskapende arkitektur og tankevekkende kunst på tilrettelagte utsiktspunkter og rasteplasser. Og at vegfarende turister skal få opplevelser som frister til lengre opphold og flere besøk.»
Dagens geometriske vegstandard innbyr overhodet ikke til høy hastighet, men forsiktighet som igjen gjør opplevelsen sterkere også for fører.
En honnør til de som tidlig på 1960-tallet planla og bygde vegstrekningen Svartneskrysset – Hamningberg, der den snor seg skånsomt og naturtilpasset i terrenget. Så attraktiv er denne vegstrekningen at den ble tildelt status som Nasjonal turistveg Varangerbotn – Smelror – Hamningberg på 160 km og er en av de 18 Nasjonale turistveger.
Under mine årlige besøk til hytta på Svartnes er turene til Hamningberg en fast programpost både en og to ganger, og jeg synes Sissel Holt sitt innlegg I Østhavet 30 januar om dekkestandarden mm. på aktuell vegstrekning er veldig godt.
«Nasjonale turistveger er et prosjekt i Statens vegvesen som startet i 1994 og planlegges fullført i 2023. Formålet er å gjøre Norge til et attraktivt reisemål, og på den måten bidra til å styrke næringslivet og bosettingen i distriktene. Prosjektet inkluderer rasteplasstilbud, estetiske tiltak og informasjon. Prosjektet omfatter 18 veistrekninger, som til sammen utgjør 2151 km.»
Følgende kan leses om ansvar; sitat:
Eier av attraksjonen og merkevaren Nasjonale turistveger er tillagt vegdirektøren.
Fylkeskommunene og Statens vegvesen i regionene er vegeiere med forvaltningsansvar for å drifte og vedlikeholde:
- veg og andre trafikkarealer
- grøntarealer, toaletter m.m. på rasteplasser og utsiktspunkt
- ordinære vegtiltak langs Nasjonale turistveger
- fergetilbudet
Turistvegseksjonen i Statens vegvesen har ansvar for å:
- planlegge og bygge rasteplasser og utsiktspunkt
- reparere og fornye installasjoner og møbler, søppelkasser og informasjonstavler
- forvalte eierskap og drift av servicetilbudet på store attraksjoner
- profilere Nasjonale turistveger og forvalte bruk av logoen
Det synes som om strekningen fra Svartneskrysset til Hamningberg har falt utenom alle forvaltningsnivåene sin oppmerksomhet hva angår dekketilstand. De siste 5 – 6 årene har dekketilstanden på strekningen vært i særlig negativ utvikling, slik Sissel Holt så godt beskriver, og er nå å betrakte som «i fritt fall» Så godt som ingen åtgjerder er utført eller iverksatt siden dekket ble lagt i 1995 bortsett fra 4 mindre delstrekninger på ca 250 m lagt i 2010. Kan det ha noe å gjøre med avstanden til sørlige sentrale strøk å gjøre?
Dekket som ble lagt i 1995 er i det alt vesentlige en overflatebehandling. For det lavtrafikkerte vegnettet er dette en bærekraftig kaldteknikk og økonomisk fordelaktig løsning (se beskrivelse under) for Hamningbergvegen. I Statens vegvesen sine vegnormaler, N200, fremgår det at på en veg som den til Hamningberg med overflatebehandling og aktuell trafikk er den normerte levetiden satt til ca 14 år. Det betyr at det burde ha ringt en bjelle allerede i 2008 (12 år siden) for å planlegge forebyggende vedlikeholdstiltak. Slik tilstanden er nå, må det til en dekkefornyelse på hele strekningen.
Uansett må man komme i gang med tiltak og ikke skylde på vegstandard. Skulle det være og bli normen vil flere 1000 km lide samme skjebne som Hamningbergveien.
- Forsterkning av svake partier som i første omgang grøftes for å få bort vannet fra vegoverbygningen.
- Man freser først opp vegen i full bredde, vanner, planerer og komprimerer før legging av ny overflatebehandling også på vegskulder sammen med justering ved bruer. Siden dekkebredden er på bare 3 m + skuldre er gjennomføring på natt; det som gir minst trafikkulemper.
- Andre året, om nødvendig, legges det andre laget overflatebehandling.
- Enig med Sissel Holt om bygging av flere parkeringslommer på utsiktspunkter som merkes.
Tiltak som nevnt over, punkt 2, antas å ha en prislapp på ca 200 kr/m vei. Under forutsetning av at man ikke overdriver utredninger, standarder, utforming og beskrivelser, men har fokus på funksjon og nøkternhet så er dette realiserbart godt trafikksikkerhets- og miljøtiltak .
I årets budsjett eller i langtidsbudsjettet er det vanskelig å finne poster som kan løse ovenstående forsømmelse med tilhørende utfordringer. Det er da å håpe at de med forvaltningsansvar og politisk kraft har tilstrekkelig kreativitet til å finne en løsning. Sett i ly, uten sammenligning ellers, at man på ny E6 i Stange bygde toaletter til ca 8,5 millioner kroner pr stk., som trafikksikkerhetstiltak, burde vegdirektøren som eier av Nasjonale turistveger bidra i å finne en løsning for Hamningbergveien.
Vegdekke av overflatebehandling:
Etter at en veg er bygd eller forsterket til forsvarlig bæreevne rettes overflaten opp til riktig profil og jevnhet samt komprimeres. På denne overflaten sprøytes det på et bindemiddel av bitumen; som er et restprodukt i oljeraffineringen. Deretter strøs dette av med finpukk 8-11mm eller 11-16mm. Det kan også benyttes grus 0-11 (eller 16)mm. Det hele avsluttes med valsing. Etter at dette dekket har ligget under trafikk i et par uker, feies overflødig finpukk eller grus bort. Det må regnes med noe støv og steinsprut i denne perioden, men med det hastighetsnivået som er på Hamningbergveien blir ikke dette særlig plagsomt.
Når en overflatebehandling skal fornyes; kan det gamle dekket freses, vannes, planes og komprimeres for så å få en ny overflatebehandling. En kostnadseffektiv og miljømessig fordelaktig metode.
Terje Rykhus
Pensjonist og hytteeier på Svartnes