Jeg ønsker herved å gi et personlig svar til den kritikk som nylig ble rettet mot Vardø videregående skole og meg som faglærer. Jeg vil begynne med å gi litt informasjon om bakgrunnen for de kritiserte filmene som ble laget av meg i forbindelse med promotering av Vardø vgs. Det startet med at jeg lagde en presentasjon om den nye linjen Informasjonsteknologi og medieproduksjon. Presentasjonen ble laget i presentasjonsprogrammet Prezi, som i dag er et populært alternativ til PowerPoint. Prezi er et flott alternativ til statiske PowerPoint-presentasjoner, siden programmet muliggjør litt mer spennende design, bevegelse og interaktivitet. Prezi gjør det også mulig å dele presentasjoner online på en smidig måte. Grunnen til at presentasjonen ligner på en PowerPoint-presentasjon er altså at den ER en presentasjon og ikke en promoteringsfilm. Den ble laget i et presentasjonsprogram og ikke et videoredigeringsprogram. Denne presentasjonen lagde jeg for å bruke som alternativ til PowerPoint når jeg skulle snakke om den nye linjen i forskjellige sammenhenger. Tanken var også at den skulle kunne rulle og gå på en skjerm på messer, samtidig som vi snakket med de besøkende. På de messer der IKT/Informasjons og medieproduksjon hadde stand, hadde vi i tillegg med VR-briller og spill som de besøkende fikk prøve. Da ville det ha blitt forstyrrende å ha lyd fra skjermen i tillegg. Dette er grunnen til at det ikke ble lagt lyd på presentasjonene. Det er forresten mulig å legge inn lyd i Prezi-presentasjoner, men programmet egner seg dårlig til dette.
Etter ønske fra ledelsen lagde jeg også lignende presentasjoner til sjømatlinjen og RM. Jeg fikk PowerPoint-presentasjoner med tekst og bilder som skulle brukes som utgangspunkt. De lade også ut filmversjoner av presentasjonene på Facebook for å dele informasjon om de forskjellige studieløpene. Tanken bak disse filmene var aldri å lage promoteringsfilmer, det var å lage informative presentasjoner som alternativ til stillestående tekst og bilder. Jeg ble aldri bedt om å lage noen promoteringsfilm til Informasjonsteknologi og medieproduksjon. Hvis jeg hadde blitt bedt om det, hadde jeg blant annet vært nødt til å få tak i profesjonelt utstyr for lyd- og lys, noe vi per i dag ikke enda har her på skolen. (Vi er fortsatt midt oppe i planlegging og innkjøp av utstyr til oppstart av den nye linjen).
For den som lurer, så har jeg en fireårig høyskoleutdannelse innen medier pluss ett års praktisk-pedagogisk utdanning i mediefag fra Universitetet i Oslo. Nå det gjelder min kompetanse innen lyd, så har jeg en mastergrad i musikk fra Norges Musikkhøyskole. Mine presentasjoner faller kanskje ikke i smak hos alle, men å bruke dem som eneste utgangpunkt for å sette spørsmålstegn til min kompetanse som faglærer, mener jeg er å gå for langt.
Felicia Kaijser, lektor med tilleggsutdanning