Stiller spørsmålet om åpen gruppe er blitt det som var ment.
Nå en liten sjark som har ca 20 tonn på båtlengda når over 200 000 kr får eieren krabbekvote verd mer enn 500 000 kr da blir brutto årsinntekt mer enn 750 000 kr under en del betingelser.
Det bekymringsverdige er at denne flåtestørrelsen øker, de kan altså livnære seg godt ved å fiske ca 55 kg pr dag!!!
Kan et fiskerisamfunn som Vardø overleve ved å ha flest slike fartøyer og de blir prioritert ved forbedringer av havneforholdene? En fartøygruppe som ble satt på land om vinteren i den tid trebåter var tingen.
Kvoter er blitt solgt for lettjente penger, krabben var noe å satse på og ga gode inntekter. Kvotesalg ut av kommunen styrker ikke akkurat grunnlag for arbeidsplasser på land og opprettholdelse av eksisterende arbeidsplasser.
Dersom åpen gruppe endres til å bli -rekrutteringsgruppe for alle som vil bli fiskere, det skrives at der er svært vanskelig å komme inn i fiskeryrket, så kan de få være der i 3-4år og få fiske så mye de klarer og når perioden er ute få tildelt kvote som tilsvarer gjennomsnittet av det de har fisket i de 3-4 år.
En kvote som ikke er salgbar, men får beholde så lenge de er fiskere.
Samtidig som de kan sette av penger i perioden uten å betale skatt til å kjøpe mer kvote.
Betingelsen for å få full krabbekvote bør samtidig økes til minst 400 000 kr levert fangst.
Dette vil gi flere fiskere, mer fisk på land til industrien og at flere blir helårs fiskere
Kvoteandeler hentes fra de som ikke overholder sine leveringsforpliktelser
At flere og flere ikke har større perspektiv enn sitt eget behov kan man til en viss grad forstå.
Men det kan ikke politikere planlegge sitt samfunns overlevelse på.
Politikere skal legge til rette for størst mulig sysselsetting og verdiskapning, og ikke ta mest hensyn til de som tenker mest på seg selv.
Flåtestrukturen av 20 tonns fartøyer kan også være en medvirkende årsak til at fiskebrukene til tider kan tape opptil 100 – 200 000 kr pr uke. Det er jo begrenset hvor lenge de holder ut.
Da skjer det som skjer på andre småsteder. De må sperre og henge sin fisk selv sånn som vi ser innover i Varangerfjorden.
Det må være et paradoks for Vardøs politikere at fartøyer som er i stand til å levere
1500-2000 tonn i året ikke har forsvarlige liggeplasser i Vardø, til et nytt bruk med små planer om filetanlegg, de har sågar en portefølje på 6-7 større helårsfartøyer som under gitte forhold kunne levert i Vardø.
De leier et anlegg som det er like enkelt å flytte ut av som det var å flytte inn i.
Flytter de ut er veien kort til havner som de kan føle seg trygge i.
Det er jo den fartøygruppe vi mest av alt trenger, vi har ikke råd å miste de.
Men de har på grunn av dårlige liggeforhold har de måttet levere sin fangst og tatt helg i Vadsø!!!
De penger som nå skal brukes på indre havn kunne vært brukt til å lage indre havn på Svartnes som vil kunne bli brukt på alle fartøygrupper.
I Vardø nevnes at det ikke er butikker og kafeer i tilknytning til svartneshavna som begrunnelse for at der kan båtene ikke ha sine ligge plasser.
Men i Kiberg, Vestre Jakobselv og Nesseby Havn er det ikke så stort savn etter slike fasiliteter, der fiskerne også har lengre kjørevei enn Vardø for å se til sine fartøy.
Regner med at dette ikke er et så rent lite kontroversielt innlegg.
Vardøs politikere må ta standpunkt til hvor mye råstoff kommunen strengt tatt trenger for å opprettholde forsvarlig bosetting og sysselsetting av helårlige arbeidsplasser og satse på de fartøyer som kan komme nærmest opptil grunnlaget for svaret.
Fiskebruk som etableres må vite at her er innbyggere nok til å drifte anlegget og at det er råstoffgrunnlag nok til forsvarlig drift.
Arnt Edmund Jensen