Østhavet
4 minutter lesetid

Kommentar: Er det fortsatt ikke planer om utbedringer?

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
NASJONAL TURISTVEG: Ja, er det ikke vakkert? Naturen er så absolutt slående, men her må man holde blikket på veibanen om man ikke skal få seg en overraskelse eller tre. Alle foto: Dan Tore Jørgensen

Østhavet skrev i juni om Hamningbergveien, og fikk da til svar fra Statens Vegvesen at de ikke hadde planer om noen større utbedringer av veien. Må det skje en ulykke før det blir gjort noe?

Saken fortsetter etter annonsen

Med en Nasjonal Turistveg i et så spektakulært landskap, og med så mange turister, er det naturlig at blikket til mange vandrer på andre ting enn 15-20 meter foran kjøretøyet. Og når veien er så smal, blir kantstripene flittig brukt. Det vil si, det som er igjen av kantstriper…

Fra hul til bul

I vår ble deler av veien brøytet i stykker og det ble lovet utbedringer av skadene. Joda, det har blitt smurt over litt asfalt noen steder, og ett og annet hull har fått en spade fyllstoff. Noen hull fikk til og med så mye at de gikk fra å være innhule til å bli bulende. Hopp og sprett, og tjo og hei…

Det skulle gjøres en del mindre utbedringer i løpet av sommeren. Blant annet var det planlagt reparasjon av en del større skader i dekket, noe grøfting og stikkrennearbeider som i første omgang ville bli utført i Barvikmyrområdet. Det fortalte Yvonne Johannessen, prosjektleder i Statens Vegvesen avd. Finnmark i juni.

Vel… En rask tur sist helg viser at skadene på veien heller har blitt større – ikke mindre. Og reparasjonene har enkelte steder blitt til bulende humper og vaskebrett.

DYPE HULL: Enkelte av hullene i veien er så dype og har så skarpe kanter at punktering nesten kan garanteres.

Når smeller det?

Man kan gjerne spørre seg når den dårlige veistandarden skal forårsake en ulykke. Svingete veier som noen steder knapt nok er bredere enn en bil, relativt høye hastigheter og uoppmerksomme sjåfører som nyter utsikten og naturen. Det er oppskriften på kollisjon eller utforkjøring.

Saken fortsetter etter annonsen

En ting er å kjøre bil, men hva om en tohjuling må gjøre unnamanøver, treffer et hull i veibanen som er dypt nok til å bygge utedass over? I beste fall blir det «bare» punktering og knust felg, men hva skjer så før tohjulingen klarer å stanse helt? Biler med lavere dekkprofil enn «traktor» kan selvfølgelig også få seg en smell som koster.

IKKE BARE LANGS KANTEN: Hullene finnes både langs kanten og ute i veibanen.

Heldigvis har det så langt gått relativt bra på denne veistrekningen, men de fleste vet hvordan det er med statistikker og sannsynligheter. Før eller senere skjer det en ulykke, i hvert fall så lenge veien står til forfall og bare blir verre og verre.

Jaja, snart stenger jo veien uansett, så kan Statens Vegvesen forskyve problemet enda noen måneder frem. Og i mellomtiden kan de bruke pengene på kantslått over Domen og andre steder hvor det ikke vokser noe annet enn pistrete gress som knapt når over støvleskaftet…

KANTSLÅTT OVER DOMEN: Et bilde sier mer enn tusen ord…