I siste Østhavet under debatt fremsatte en anonym person en del meninger om flytebrygger, og kritikk til undertegnede angående manglende havneinvesteringer i og utenfor Vardø havn. Egentlig burde anonyme innlegg bli ubesvart. Når jeg nå velger å svare på det, er det i første rekke for å gi opplysninger om forhold tilknyttet havneinvesteringer og havneplanlegging i kommunen.
Når det gjelder investeringer i flytebrygger og andre havneinvesteringer er det et havne- og bystyre som vedtar dette, etter forslag fra undertegnede. I havnestyre er også fiskere og fiskeindustrien representert, så de har alle muligheter til både å fremme nye tiltak eller foreslå endringer.
Alle havneutbygginger i kommunal regi og krav til myndighetene om å få gjennomført større utbygginger av moloer og utdypning blir behandlet i havne- og bystyre. Det har frem til i dag vært staten ved Kystverket som bestemmer hvilke prosjekter som skal utbygges etter forslag fra kommunene (havne- og bystyre). Prosjektene som velges kommer inn i NTP. og hvor staten har dekket alle kostnadene til prosjektene i fiskerihavner.
I krav som er fremmet fra Vardø kommune er bl.a. forslag til etablering av en molo ut fra Skagen, som skal dekke for havneinnløpet til Vardø havn. I Svartnes havn, er det tatt med en skuldermolo, som skal gå utfra søndremolo og ut i Bussesundet, for å få havnen roligere. I tillegg er det fremsatt betydelige krav til mudring i Svartnes- og Kiberg havn, samt vedlikeholdsmudring i alle havnene, hver gang NTP har vært oppe til rullering.
Dessverre har fiskeriaktiviteten i våre havner i mange år vært lav med hensyn til i land ført kvantum i forhold til nabohavner vest for oss. Dette sammen med den omfattende mudring av Svartnes havn, som ble foretatt i år 2000 (250 mill.) har nok bidratt til at våre krav ikke har nådd opp. Utviklingen nå er positiv og Vardø kommune har de to siste år fått mest av midler over post 60 i landet til flytebrygger og mindre moloer (2019 til Kiberg- og Vardø havn). Forsetter denne positive utviklingen vil også de større havneprosjektene i kommunen nå opp.
For å få etablert større kaier kreves det konkrete utbyggingsplaner på land og et tilstrekkelig bakareal. Anonym bruker foreslår ny dypvannskai for hurtigruten på Skagen og en kai ved det gamle fergeleiet på øya, noe som er et meget dårlig forslag av flere grunner.
Med de etableringer som er på gang i Svartnes havn og havnens store bakarealer, og eventuelle nye arealer opparbeidet ved mudring ned til 10 m. vil dette gi store muligheter til kaiutbygginger og annen havneinfrastruktur.
I havneplan er det under mulighetsanalyse planlagt bygging av molo over Bussesundet, med et tidevannskraftverk inn i. Ved å stenge Bussesundet i sør vil ikke dette bare gi gode havneforhold i Svartnes havn, men også gi nok dekningsverk til at kaianlegg kan bygges i Bussesundet. Dette er et forslag som virkelig ville gi kommunen store muligheter i fremtiden, og som må trekkes sterkere frem på nytt, nå når det er bestemt å legge en større strømkabel til Øst-Finnmark, som gjør det mulig å få sendt kraft ut på markedet fra Øst-Finnmark
Det er også fremmet krav om at Svartnes havn må utpekes til Stamnett havn, en slik utnevnelse vil gi mudring ned til 10m. i Svartnes havn.
I Vardø har vi 3 havner med fiskeindustri og i alle havnene er det nå utplassert flytebrygger, noe som også fiskerne har ønsket. De siste år er det kommet mange flere sjarker til kommunen. I 2018 hadde Vardø kommune den største økningen i antall fiskefartøy og fiskere. Det er over en 5 års periode anskaffet flytebrygger for ca kr. 20 mill. i havnene. Det er i den forbindelse utskiftet og flyttet noen flytebrygger for å få så rolige flytebryggeplasser som mulig i alle havnene. Å si at vi henter flytebrygger og legger dem en gang her og en gang der, og at det koster mye å gjøre dette er jo direkte tøv. Ingen andre havner har så lite kostnader til utlegging av nye flytebrygger og foreta utskiftinger som Vardø havn KF, fordi havnens dyktige ansatte gjør hele jobben. Andre havner leier inn firmaer for å utføre dette arbeid. Bare i 2018 utførte de ansatte arbeid for ca. kr. 500 000.
At det på forhånd reises kritikk på den siste flytebryggen/bølgebryter som er plassert på Svartnes, å hevde at det ikke kan ligge fiskebåter i flytebryggene i Svartnes havn pga. frost, kuling og ising er heller ikke seriøst. Frost periodene vi har om vinteren er ved vind fra sør og da er det ikke fare for ising på de båter som ligger i flytebryggene på Svartnes. Det er et par båter som er iset ned og det har skjedd i Vardø ved flytebryggene for noen år siden. Der er det også lagt ut nye brygger som gjør at dette ikke vil skje. Dersom flytebryggene/bølgebryter som nå er utplassert i Svartnes havn ved storm fra nord ikke fungerer tilfredsstillende, vil vi foreta endringer og utskiftninger, som gjør at disse fungerer som en bølgedemper for den indre del av havnen. Det er båter som i årevis har ligget i Svartnes havn ved flytebrygga uten problemer.
Hvis Vardø kommunes havnekrav raskere blir innfridd ved at havnesjefen sier opp, vil æ gjøre det på dagen, for æ har ingen annen agenda enn at denne kommunen utvikler seg i positiv retning fremover.
Ingolf Eriksen
Havnesjef