Prosjektet skal hovedsakelig utforske mulige driftskonsepter for både et ni-seters elfly og et helikopterfly (eVTOL).
I den forbindelse har Widerøe Zero inngått samarbeid med Widerøe Ground Handling og Widerøe Technical services for å undersøke alle dimensjoner rundt drift og håndtering av batteridrevne luftfartøy. Prosjektet har oppstart før sommeren og vil vare frem til sommeren 2026.
Ambisjon om å bli blant de første i verden
Nylig ble det kjent at Widerøe Zeros Pilot T prosjekt vil tildeles forskningsmidler. Pilot-T er et samarbeid mellom Forskningsrådet og Innovasjon Norge, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Pilot-T-utlysningen er en del av regjeringens innovasjonssatsing fremlagt i nasjonal transportplan med formål å få nye, smarte mobilitetsløsninger raskere i bruk.
– Støtten fra Forskningsrådet viser at pionerarbeidet vi gjør innen grønn luftfart anses som viktig for Norge. Bidraget er avgjørende for å holde Widerøe Zero i tet, og for å realisere Widerøekonsernets ambisjon om å bli blant de første i verden med neste generasjons fly, sier Andreas Kollbye Aks, administrerende direktør i Widerøe Zero.
– Gratulerer til Widerøe Zero med dette prosjektet. De har satt seg ambisiøse mål om å bli en av de første kommersielle operatørene av null- og lavutslipp fly for persontransport. Denne typen prosjekter i næringslivet er helt nødvendig for at vi skal lykkes med det grønne skiftet og for at vi skal nå klimamålene, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.