Det er omlag seks måneder siden regjeringen stengte ned Norge. I den anledning har Norges største matbutikk og apotek på nett, Kolonial.no og Farmasiet, gått igjennom salgsstatistikken for å se hvordan nordmenns handlevaner har utviklet seg gjennom pandemien.
Da koronapandemien traff i mars endret nordmenns handlevaner seg drastisk over natten. Nå røper bransjelederne hva vi har hatt på handlelista. – Nordmenn har kjøpt massevis av munnbind, håndsprit og C-vitaminer, men også glidemiddel og hårfarge, avslører netthandelsaktørene.
Munnbind, potet og håndsprit
12. september var det seks måneder siden regjeringen stengte ned Norge. Umiddelbart flokket nordmenn seg til dagligvarebutikkene og apotekene for å hamstre alt fra tørrvarer og dopapir til smertestillende og hånddesinfeksjon. Samtidig merket også netthandelsaktørene enorm pågang, noe som ikke har minket siden den tid.
– Vi var allerede i vekst-modus, så kom Covid-19. Det har resultert i at vi passerte hele fjorårets omsetningstall allerede i august i år, sier Louise Fuchs, kommunikasjonsdirektør i Norges største matbutikk på nett, Kolonial.no.
Også sjefen i Norges største nettapotek, Farmasiet, kan bekrefte at netthandelen har skutt i været siden mars.
– Folk handler apotekvarer på nett som aldri før. Og da er det ikke bare snakk om de yngste, også de eldre har fått øynene opp for netthandel, forteller daglig leder i Farmasiet, Hans Kristian Furuseth.
Noen av de mest solgte varene var:
- Munnbindsalget har økt med 400.000%
- Potet har økt med 700%
- Hånddesinfeksjon har økt med 610%
- Hårfarge har økt med 550%
- Reseptmedisin har økt med 175%
- Paracet har økt med 150%
- Graviditetstester og glidemiddel har økt med 150%
Ekstreme økninger
Nå har begge netthandelsaktørene gått igjennom salgsstatistikken for å se hvordan nordmenns handlevaner har utviklet seg gjennom pandemien. Både Kolonial og Farmasiet kan konstatere at det har skjedd store forandringer de siste seks månedene, sett opp mot samme periode i fjor.
– Munnbindsalget er det som helt klart har økt mest da det var svært få privatpersoner som kjøpte dette før Covid-19. Sett opp mot samme periode i fjor snakker vi faktisk om en 400 000% økning. Videre så ser vi at hånddesinfeksjon har økt med 610%, reseptmedisin med 175%, Paracet med 150%, Ibux med 140%, Otrivin med 300%, og produkter for røykeslutt med 100%, meddeler Hans Kristian Furuseth.
Hos Kolonial forteller Fuchs om liknende økninger:
– Med stengte frisører har hårfarging økt med 550%, mens C-vitamin har økt med hele 910%. Den aldri så kjedelige poteten har økt med 700%, revet ost til pizza og håndsåpe med 600% og kaffe 100%. I tillegg har jordbær økt med svimlende 1000%, mye på grunn av at vi har hatt en lenger jordbærsesong enn vanlig, mens salget av vegetar og veganske produkter har mer enn doblet seg siden i fjor. Verdt å nevne er at lunsjvarene også har økt betraktelig, trolig siden mange av våre kunder har hatt hjemmekontor i perioden.
Sex-produkter selger, spår babyboom i 2021
Selv om langt flere nordmenn synes det er praktisk å få levert mat- og apotekvarer på døren, er det spesielt én annen produktgruppe som også peker seg ut hos begge netthandelsaktørene, nemlig sexprodukter.
– Vi så tidlig en dobling i salget av kondomer og graviditetstester, sier Fuchs.
– Hos oss skøyt graviditetstester og glidemiddel-salget i været, begge deler har økt med 150%, sier Farmasiet-sjefen.
Både Kolonial og Farmasiet er enige om at produktgruppen sex og netthandel har merket en tydelig koronaeffekt.
– Det er jo litt praktisk å få levert denne typen varer på døren. Ettersom det er blitt en såpass stor økning på glidemiddel og graviditetstester skal vi ikke se bort ifra at det kommer en liten babyboom i starten av 2021, spår Furuseth.