Onsdag morgen i forrige uke nådde KV Svalbard Nordpolen. På timeplanen sto forskning, grilling og fotballkamp. Samtidig fikk man bekreftet kapasiteten og mulighetene med skipet.
Etter tre og et halvt døgn under varierende forhold, klarte skipet å nå polpunktet onsdag morgen, skriver TV2. – Det gikk langt raskere enn vi hadde trodd på forhånd. Vi trodde vi skulle møte tykkere is underveis og var klar over at vi kanskje ikke ville nå fram, sier Ottar Haugen, sjef for Kystvakten til TV-kanalen.
Forsker på utviklingen i havet
Prosjektet CAATEX var, ifølge Kystverket, grunnlaget for turen. CAATEX (Coordinated Arctic Acoustic Thermometry Experiment) er et oppdrag på vegne av Nansen-senteret i Bergen. Blant annet skal det måles temperaturer i havet i området, og man ser på klimamodeller for utviklingen i og ved Polhavet.
– For 125 år siden forsøkte Fridtjof Nansen å drive over polpunktet med seilskuten Fram. I dag har KV Svalbard som første norske fartøy nådd Nordpolen. Syv dager og 1400 nautiske mil etter avgang Longyearbyen kunne mannskapet og forskerne omsider gå på havisen over jordens nordligste punkt, skrev Kystverket i forrige uke.
Det skal være nøye studier av historiske iskart og isens utvikling gjennom våren og sommeren som gjorde at KV Svalbard besluttet å velge en rute mot polpunktet langs meridianen 60 grader øst. Innslagspunktet i isen ble da i et område rett nord for Frans Josef Land, hvor man erfaringsmessig kan oppleve lettere forhold, opplyser Kystverket.
– Etter at forskningen er ferdig blir det gjennomført grilling og fotballkamp på polpunktet, uttalte skipssjef på KV Svalbard, Geir-Magne Leinebø, til TV2.
Fikk russisk hjelp
– For oss i Kystvakten er dette en milepæl og en bekreftelse på vi har et fartøy som kan operere opp til polpunktet og over hele Arktis, sier Haugen, ifølge TV2.
Samtidig forteller han at kystvakten fikk god hjelp av råket etter en russisk atomisbryter som var i området.
KV Svalbard
På Forsvarets nettsider kan man lese at: KV «Svalbard» er Sjøforsvarets største fartøy målt i tonnasje. Fartøyet er spesialbygget for operasjoner i arktiske farvann. Med isforsterket skrog, kraftig dieselelektrisk framdriftsmaskineri og avisningssystem, er hun bygget for å kunne bryte en meter fast is eller over fire meter oppsprukken is.
KV «Svalbard» opererer normalt i farvatnnet rundt Svalbard og utfører oppdrag blant annet innen suverenitetshevding, ressurskontroll, søk og redning, oljevern, dykkerassistanse og slep.
- Produsent: Fartøyet er levert av Langstein Slip & Båtbyggeri AS
- Dimensjoner: 103,7 m (lengde) – 19,1 m (bredde) – 6,5 m (dypgang)
- Deplasement: 6375 tonn
- Fart: 18 knop
- Bevæpning: En Bofors 57mm kanon og HK 416 håndvåpen
- Besetning: 48+
- Bygget: 2002
Kilde: Forsvaret.no