I 2018 ble det både søkt på og innvilget flere læreplasser i Finnmark enn noen gang tidligere.
Finnmark ligger helt i toppsjiktet blant landets fylker når det gjelder hvor stor prosentandel av søkerne som får læreplass, viser tallene Utdanningsdirektoratet offentliggjorde tirsdag. 78 prosent av de som søkte læreplass i Finnmark i 2018, fikk lærekontrakter i bedrifter. Dette gjør Finnmark til det fylket i landet som har fjerde høyest andel av søkere som får tildelt læreplass. Prosentandelen er også fire prosentpoeng høyere enn landsgjennomsnittet, som er 74 prosent. Kun fire fylker ligger foran Finnmark på læreplasser. Rogaland (81 prosent), Sogn og Fjordane (80 prosent) og Oslo (79 prosent) er fylkene som har høyest andel søkere som har fått læreplass.Totalt 649 personer søkte læreplass i Finnmark i 2018 og det ble inngått 507 kontrakter. Dette er både den høyeste andelen søkte og innvilgede læreplasser i Finnmark noen gang.
Kompetansebevis
Andelen søkere som har fått godkjent opplæringskontrakt i Finnmark er på 2
prosent. Her er landsgjennomsnittet 3 prosent. Dette er en kontrakt som
tegnes mellom en lærekandidat og en bedrift eller et opplæringskontor.
Lærekandidatens mål er et kompetansebevis, som er mindre omfattende enn et fag-
eller svennebrev.
Glad for utviklingen
Assisterende opplæringssjef i Finnmark Toni Elisabeth Håvardsrud sier at
Finnmark fylkeskommune har hatt en svært gledelig utvikling når det
gjelder gjennomføring av videregående opplæring de siste årene.
– At vi ligger i toppsjiktet i landet
innenfor fagopplæring, skyldes elevenes motivasjon for yrkesfag, at de
søker læreplasser og at videregående skoler og skoleeier arbeider bevisst
med kvalitet i opplæringen for å sikre kvalifisert arbeidskraft til offentlig
næringsliv og bedrifter, sier Håvardsrud og legger til:
– I tillegg gjør opplæringskontorene i fylket en god jobb. Privat og offentlig næringsliv i Finnmark er meget flink til å ta imot lærlinger, og en god tilgang på læreplasser er helt avgjørende for at våre elever og lærlinger skal få realisert sine yrkesvalg og at gjennomføringen i videregående skole skal øke.