Fuglekrise og nasjonaldagsfeiring er to saker vi vier mye spalteplass i denne utgaven.
Fuglefjellet Hornøya er viktig for Vardø, og viktigere kan det bli hvis reiselivsnæringa i kommunen øker. Avklaringer omkring ørn og mindre livskraftige arter må fattes. Som om naturen skal finne balansen mellom jaktfugler og byttefugler på egen hånd, eller må mennesker inn og regulere.
Det går mot at Vardø etablerer en beredskap for på kort varsel å rengjøre fugler som er blitt tilgriset av menneskelig aktivitet. Det er en tross alt en gladsak.
Positive toner om Vardø kom det også fra stortingsrepresentant Geir Adelsten Iversen under statssekretær Geir Indrefjords besøk. Mange jobber med sjøpromenadeprosjektet og med å skaffe mer fisk til kommunen.
Svært trist var dødsfallet til 79-åringen på Skagen. Østhavet fikk inn en mengde tips. Når politiet sa at de ikke visste noe om saken, hadde vi ikke noe annet valg enn å gå fullt ut med bred dekning av saken. Avisens nettsider hadde flere dager på rad dobbelt så høyt besøk sammenlignet med normalt. Det ble voldsomt mye jobb på en gang.
Et sentralt mål for politiet er å få skyldige dømt innenfor de ressurser etaten rår over. Avisens oppgave i slike saker å være svake gruppers talsmann.
Over til noe langt mer trivelig. Grunnlovsfeiringen har vi dekket ganske bredt, både i Vardø og i Kiberg. Vi var heldige med været, og deltakelsen var upåklagelig.
På 17. mai var Østhavet også i Hamningberg og pratet med folk langs vegen. Det var flott å se at Finnmark Entreprenør i Vardø klarte å få åpnet Hamningbergvegen til nasjonaldagen. Trafikken som Østhavet skriver om i artikkelen, viser at fylkesvegen har betydning både for næring og fritid.
Godt er det også at flere penger kommer til Voldsofferkontoret. De skal gå til å få unna gamle saker som delvis ble satt til side. Likevel blir det årsverk ut av det.
På idrettsfronten merker vi oss igjen at det er talenter på Vardøs 13-lag. Selv om det gikk med tap i konfirmasjonshelga.
Til slutt har vi to skipsrelaterte havarisaker. Først Drakar som har fått problemer med baugen. Her må kanskje assistanse hentes fra Russland?! Vi går ut fra at det i så fall skjer i henhold til det gjeldende sanksjonsregimet. Men kanskje er skaden ikke verre enn at vi selv kan reparere stakkars Drakar?
Siste sak i denne avisa hander om hvalskuta «Roholmen» som mistet styringa og ble hentet til Svartnes av RS «Oscar Tybring». Vi blir forklart om det inntrufne, samtidig som vi får litt innsikt i hvalfangsten utenfor Kiberg.