
– Jo, mer lokalt, dess mer spennende. Det er lokalhistorie på høyt nivå, sier Jan Lauridsen. I sommer kunne han stolt vise fram sin første bok, som omhandler en liten, men viktig del av pomorhistorien.
Da Jan Lauridsen var guttunge, samlet han på frimerker. Da han ble voksen tok han opp interessen fra barndommen og i 1985 ble han med i en frimerkeklubb. Etter hvert ble han mer ivrig og interessen ble mer enn til bare frimerker. Lauridsen forteller at det er mange måter å samle frimerker på, og at han har funnet sin verden. For ham er Vardøs posthistorie den mest fantastiske.
Ekstra lidenskap for pomortidens postgang
– Min interesse er spesielt posthistorien vår, med en ekstra lidenskap for pomortiden. Det er blitt mer enn bare frimerker, og jeg leter etter historien bak både brev og post, sier Lauridsen som alltid er på jakt og leit etter historiske funn på auksjoner og lignende.
– Har man kunnskap, og jo mer kunnskap man har, og vet hvor man skal lete kan man finne. Man kjemper ofte med samlere både i Europa og USA om å få fatt i funnene. Det å få tak i brev og kort som er poststemplet i Vardø er nesten som historier som kommer hjem, sier han.

Første i sitt slag på verdensbasis
Boka er ifølge Lauridsen enestående i sitt slag og første i sitt slag på verdensbasis. Boka er på hele 160 historier, og er gitt ut av Norsk Skipsposthistorisk Forening. I hovedsak er den trykt opp til deres 150 medlemmer, men han selv har også noen eksemplarer for salg.
– Det er en veldig spennende lokalhistorie. I tillegg har jeg krydret boka med hverdagslige hendelser fra aviser, rutetabeller og historier. Den er blitt et gedigent puslespill av informasjon. Så den vil nok være interessant å lese for de som er historisk interessert i Vardø. Jeg har brukt utrolig mye tid på arkivarbeid, forteller han.
Godt bilde over postgangen
Boken med tittelen «Russland via Vardø – Stemplene, skipene og rutene» gir et godt innblikk i Vardøs sentrale beliggenhet og posisjon under pomortiden. I boka gir han en kronologisk gjennomgang av alle de 13 kjente stemplene, skipene og rutene, og gir et godt bilde over hvordan postforbindelsen mellom Arkhangelsk og Vardø, til resten av verden var.
Lauridsen forteller at dampskipsruten var postførende i 50 år.
– Man trodde at posten stoppet ved den russiske revolusjonen i 1917, men det var fortsatt postforbindelse under den. Post ble sensurert av allierte styrker i Russland, og sendt ut via Vardø, forteller han engasjert.
Noe som også skaper interesse er nøyaktigheten på postgangen, og antall dager den brukte.
– De var stort sett nøyaktig på ruten, og de brukte fem dager fra Arkhangelsk til Vardø, sier han. Det er ikke til å unngå å trekke sammenligning mot dagens postleveringer som drar ut i dager og uker.

Et gedigent puslespill
Den største utfordringen med boka, har vært å stoppe.
– Jeg har jo gått svanger med en boktanke i mange år. Stadig kommer det nye opplysninger, men ett sted må man jo bare stoppe. Det er blitt til et gedigent puslespill med tusenvis av biter, og gir forhåpentligvis et helhetlig bilde over datidens post via Vardø. Interessen er særlig stor i utlandet, sier Lauridsen som ikke er fremmed for at boka på sikt vil bli gitt ut i en engelsk og oppdatert versjon. I Vardø er det ei lita frimerkeforening og det er alltids plass til flere, avslutter Lauridsen. Selv har han deltatt på flere utstillinger rundt om i verden og han skal på flere, med hans stadig voksende samling, som nå altså er blitt bok. Boka har fått mange lovord og kan bestilles ved henvendelse til han.