Berlevåg er den kommunen i Norge hvor det ble netthandlet klart mest fra per innbygger i løpet av årets tre første måneder. Minst i fylket ble det netthandlet fra Vadsø. Vardø havnet på en tredjeplass i Troms og Finnmark.
Det viser Klarnas store Shopping Pulse undersøkelse, hvor norske handlevaner i 1.kvartal 2023 er kartlagt – både ved hjelp av betalings- og shoppingløsningens salgsdata fra mer enn 13 000 norske nettbutikker, og en representativ kvartalsvis spørreundersøkelse.
Langt mer enn gjennomsnittsnordmannen
Bare innbyggerne i Oslo netthandlet mer gjennom Klarna i perioden enn det ble gjort fra Troms og Finnmark. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom dem.
– Oslo har både under og etter pandemiperioden etablert seg som det fylket hvor det per innbygger netthandles mest på nett i Norge gjennom Klarna. Det henger nok nøye sammen med tjenestetilbudet her – at du ofte kan få produktet samme dag eller dagen etter bestilling, og at du derfor kan bruke nettet til mer hverdagskjøpene som kjøp av matvarer og lignende, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mens innbyggerne i Berlevåg netthandlet 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen, følger Bardu på en andreplass – 33 prosent over gjennomsnittet, før Vardø (+ 29 %). Innbyggerne i Vadsø netthandlet 53 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen mellom januar og mars i år, og er med det kommunen det ble netthandlet minst fra i fylket.
Innbyggerne i Troms og Finnmark utmerket seg med å netthandle mer innenfor kategorien sport og fritid enn det ble gjort i Norge sett under ett i perioden.
Topp 10 netthandelstoppen første kvartal i Troms og Finnmark
Kommune | Shoppingindeks per innbygger |
Berlevåg Bardu Vardø Båtsfjord Målselv Gáivuotna Kåfjord Hammerfest Skjervøy Storfjord Gamvik | 150 133 129 126 123 121 120 117 117 116 |
Mandag er den nye netthandelsdagen
Mens søndager gjennom flere år har vært den største netthandelsdagen i løpet av uken, seilet mandag i løpet av 1. kvartal 2023 opp som den mest populære dagen å netthandle på, etterfulgt av søndag. De mest populære tidspunktene å handle på nett blant nordmenn er fremdeles rundt klokken 21-22 på kvelden.
Her er noen av resultatene fra Klarnas undersøkelse for 1. kvartal 2023:
- Ifølge salgsstatistikken ble det netthandlet 11 prosent mer per innbygger i Oslo enn landsgjennomsnittet. Deretter følger Troms og Finnmark (+ 8 %) og Nordland (+ 4 %).
- Agder og Rogaland er de to fylkene hvor innbyggerne netthandlet minst gjennom Klarna i første halvår i år (henholdsvis 16 og 10 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen.)
- De kategoriene som flest nordmenn oppgir de har handlet på nett det siste kvartalet er klær og sko (52 %), underholdning (36 %) og skjønnhetsprodukter (35 %).
- Berlevåg kommune i Troms og Finnmark er den kommunen hvor det per innbygger ble netthandlet mest i første halvår 2022. Der ble det per innbygger handlet hele 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Tydal i Trøndelag (+ 47 %) og Årdal i Vestland (+ 37 %).
Farmasøytiske produkter, elektronikk og barneprodukter øker mest
Ifølge Klarnas undersøkelse har andelen nordmenn som netthandler ukentlig eller oftere gått ned med 13 prosent – sammenlignet med samme periode i fjor – fra 23 prosent til 20 prosent. Samtidig er netthandelshyppigheten per måned uendret. Hele 7 av 10 nordmenn (72 %) oppgir at de har netthandlet en gang eller mer i løpet av den siste måneden.
Langt flere oppgir imidlertid nå at de har netthandlet innenfor samtlige av produktkategoriene i løpet av den siste måneden. Størst er økningen innenfor farmasøytiske produkter. Her oppgir hele 58 prosent flere nordmenn enn i 1. kvartal 2022, at de har netthandlet dette i løpet av den siste måneden (30 prosent.) Deretter følger barneprodukter (+45 %) og elektronikk (+39 %).
– Selv om nordmenn i gjennomsnitt har en noe lavere netthandelshyppighet enn i fjor, viser dette at stadig flere velger å handle på nett innenfor alle kategorier. Samtidig går andelen ned for fysisk butikk i flere av kategoriene. Denne dreining tror vi blant annet skyldes at et stort flertall mener at netthandel både er bedre egnet til å finne de laveste prisene, og det er lettere å prissammenligne enn det er i fysisk butikk. Det er rett og slett smartere shopping, spesielt slik økonomien for mange oppleves nå om dagen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarnas prissammenligningstjeneste, Prisguiden.no, hadde i første kvartal en dobling i antall prisvarseloppmeldinger fra i fjor (+104 %). Antall klikk på siden økte også med hele 10 prosent i perioden.