Samferdselsdepartementet har i dag lyst ut nye konkurranser om drift av regionale flyruter i Norge og helikopterruta Værøy–Bodø (FOT-ruter). I de nye avtalene vil maksimaltakstene på alle FOT-rutene halveres.
– Regjeringa følger med dette opp målet i Hurdalsplattformen om lavere priser på kortbanenettet. Med de nye avtalene vil folk og næringsliv i distriktene få bedre tilgang til andre deler av landet og verden. Dette er bra for bosetting og næringsliv, og for å skape vekst og utvikling i regionene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Forventer at lavere priser vil føre til flere reisende
Samferdselsdepartementet forventer at lavere priser vil føre til flere reisende. Derfor er setekapasitetskravene på rutene økt med 12 prosent i snitt. Samtidig er det stor usikkerhet om hva effektene blir på etterspørselen. I kontraktene er det derfor åpnet for å gjøre tilpassinger i løpet av avtaleperioden om det oppstår behov for det.
Oppfordrer til miljøvennlige fly
I utlysingen er det tatt inn nye krav til utslippsrapportering. Samferdselsdepartementet vil i tillegg kreve at operatøren innen utløpet av første driftsår redegjør for hvordan man kan vise forventet CO2-utslipp og mulighet for kjøp av klimakompensasjon for reisen i bestillingsøyeblikket.
– I utlysingen oppfordrer vi også til å fase inn null- og lavutslippsfly så snart det er teknisk mulig, sier Nygård.
Andre endringer som vil gjelde med nye kontrakter, er nye rutetidskrav mellom Helgeland og Bodø for å bedre tilgangen til regionsykehuset i Tromsø. Det vil også være krav til nattparkert fly på Røros lufthamn for å øke regulariteten på ruten, og krav til minst 15 seter i helikopteret på Værøy-ruten for å opprettholde kvaliteten i rutetilbudet.
Nye konkurranser
Alle ruteområdene i inneværende avtaler blir videreført som FOT-ruter i denne utlysingen. I tillegg er to nye ruter inkludert: flyruta Kirkenes–Tromsø og Stord–Oslo.
Kirkenes–Tromsø er en viktig brikke i en omlegging av rutestrukturen i Øst-Finnmark, der målet er bedre tilgang til Tromsø og hovedstaden for befolkningen i Øst-Finnmark. Omleggingen, som har lokal forankring, innebærer færre direkteruter og flere korrespondansekrav. Flyruten Stord–Oslo er tatt inn fordi det kommersielle tilbudet på strekningen har blitt svekket etter pandemien.
Konkurransene omfatter følgende ruteområder:
Perioden 1. april 2024 – 31. oktober 2028
- Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Tromsø.
- Hasvik–Tromsø v.v., Hasvik–Hammerfest v.v. og Sørkjosen–Tromsø v.v.
- Lakselv–Tromsø v.v.
- Andenes–Bodø v.v., Andenes–Tromsø v.v.
- Harstad/Narvik–Bodø v.v., Harstad/Narvik–Tromsø v.v.
- Stokmarknes–Bodø v.v., Stokmarknes–Tromsø v.v.
- Svolvær–Bodø v.v.
- Leknes–Bodø v.v.
- Røst–Bodø v.v.
- Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.
- Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim v.v.
- Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim v.v.
- Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim v.v.
- Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim v.v.