Det skjer mye i Vardø for tiden. Det jobbes med både statlig, kommunal og fiskerirelaterte prosjekter flere steder i kommunen. Flere og flere ønsker å komme til byen, men tilgangen på gode utleieenheter i kommunen er mangelvare.
Av Jørn Jensen
Boligmangel kan gjøre det vanskelig for kommunen å tiltrekke seg attraktiv arbeidskraft. Vardø kommune har forstått at renovering av flere bygg og boenheter er en nødvendighet.
Håper på samarbeid med Husbanken
Ordfører Ørjan Jensen sier i sin ukesoppdatering tar opp problemstillingen. Ordføreren forteller at Kommunen arbeider med Husbanken for å iverksette et arbeid for å renovere bygg i kommunen. Renovering av utleieboliger står høyt på kommunens agenda.
– Ja, dårlig standard på mange hus er et kjent tema som kommer opp støtt og stadig i ulike fora. Vi har i dag ingen konkrete planer, men vi har lokalisert nærmere 10 bygg som vi ønsker å jobbe med, men ingen beslutning er tatt. Vi har jevnlig dialog med Husbanken og håper et samarbeidsprosjekt kan iverksettes i løpet av våren, forteller ordføreren.
– Når det er sagt, er det selvsagt ikke enkelt heller å pusse opp en bolig til 2023-standard, med nytt kjøkken, nytt bad, nye tak og gulv og så videre. Det koster fort en million. Utleieprisen for boenheter må selvsagt gjenspeile standard på enheten. Men vi ser nødvendigheten av økt standart på utleieboliger og jobber med saken, avslutter ordføreren.