Når MS Richard With kommer til Vardø onsdag den 28. september, er det som et oppgradert, grønt hybridskip. Dette er Hurtigruten Norges første av sitt slag, og en del av en av de største miljøoppgraderingene av en skipsflåte noensinne i Europa.
– Det er svært gledelig for oss å kunne seile den klassiske kystruten på en mer miljøvennlig måte. Jeg er ganske sikker på at både gjestene våre og lokalsamfunnene vi legger til kai hos vil sette pris på det. Og så er det jo flott at det første hybridskipet som legger til kai er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge.
Første av tre som konverteres til hybridteknologi
MS Richard With er det første av tre skip i Hurtigruten Norges flåte som konverteres til hybridteknologi innen utgangen av 2023, med nye norskbygde motorer, store batteripakker, energieffektiviseringer og ny moderne bro. Hurtigruten Norge skal bruke over én milliard kroner på å miljøoppgradere alle sine syv skip. Blant annet vil samtlige skip utstyres med såkalte SCR-anlegg, som kutter NOx-utslipp betydelig. Alt i alt vil investeringene kutte flåtens CO2-utslipp med 25 prosent og NOx med hele 80%.
– Vi skal bli et grønt selskap, og det krever store investeringer. Richard With-oppgraderingen alene koster 300 millioner, men det er helt nødvendig å ta slike kostnader nå om vi skal nå vårt mål om å kutte utslipp og bli stadig mer bærekraftige, fortsetter Felin.
Forsinket grunnet uhell
Skipets første seilas som moderne hybridskip ble forsinket som følge av en grunnberøring under en testseiling etter vertsoppholdet. De mindre skadene har blitt reparert og alle systemer testet.
Felin trekker frem viktigheten av å ta vare på kystrutens tradisjonsrike historie samtidig som teknologien utvikles.
– Vi har mål om å seile et nullutslippsskip langs norskekysten allerede i 2030. Men selv om den teknologiske utviklingen går fort, kommer tradisjonene, kvaliteten og den lokale verdiskapningen Hurtigruten har stått for i snart 130 år til å bestå, avslutter Felin.