Berlevåg er den kommunen i Norge hvor det ble netthandlet mest per innbygger i første halvår i 2022. Der netthandlet gjennomsnittsinnbyggeren hele 53 prosent mer enn det ble gjort på landsbasis. Deretter følger Båtsfjord og Vardø på fylkesshoppetoppen for Troms og Finnmark.
Det viser salgsstatistikk fra Klarnas mer enn 12 000 norske nettbutikker fra første halvår i 2022. Fylket det ble netthandlet mest per innbygger i de første seks månedene i 2022 var Oslo. Deretter følger Troms og Finnmark og Nordland.
Mer innenfor kategorien sport og fritid
– Siden pandemien kom, har Oslo vært på den norske netthandelstoppen. Når vi ser til Sverige, er det også her i området rundt Stockholm det handles mest på nett. Det kan skyldes at spesielt i hovedstadsområdene er leveringstidene kortere og netthandel kan langt enklere dekke også mer hverdagslige innkjøp som matlevering på døren, mat til hunden og andre nye tilbud, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Sett i forhold til gjennomsnittsnordmannen utmerket innbyggerne i Troms og Finnmark seg med å netthandle mer innenfor kategorien sport og fritid enn det ble gjort på landsbasis.
Her er noen av hovedfunnene fra netthandelen i første halvår 2022:
- Ifølge salgsstatistikk fra Klarna ble det netthandlet mest i Oslo. Der brukte de i gjennomsnitt åtte prosent mer per innbygger enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Deretter følger Troms og Finnmark og Nordland (+ 7 %).
- Berlevåg er den kommunen i Troms og Finnmark hvor det per innbygger ble netthandlet mest gjennom Klarnas betalingsløsninger i 1. halvår 2022. Der netthandlet de hele 53 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Deretter følger Båtsfjord (39 % over gjennomsnittet) og Vardø (38 % over gjennomsnittet.) Minst i fylket handlet innbyggerne i Kautokeino (52 % under gjennomsnittet.)
Blant de mest digitaliserte, men foretrekker netthandel mindre enn de fleste andre
Norge er, sammen med Finland, det vestlige landet hvor færrest oppgir de har handlet ukentlig eller oftere på nett i løpet av andre kvartal i år. Det viser Klarnas store internasjonale Shopping Pulse-undersøkelse, hvor handlevaner i 13 av de største vestlige landene er kartlagt i andre kvartal 2022.
1 av 4 nordmenn (23 %) oppga at de netthandlet ukentlig eller oftere i 2. kvartal. Det er noe høyere enn i fjorårets mest intensive shoppingperiode, 4. kvartal 2021. Storbritannia og USA har de ivrigste netthandlerne. Der var de tilsvarende andelene henholdsvis 44 og 43 prosent. Også langt flere svensker netthandlet ukentlig enn nordmenn (30 %).
Samtidig har andelen nordmenn som oppgir at de om ett år fra nå tror de vil gjøre hoveddelen av sine innkjøp på nettet økt med to prosent fra samme periode i fjor – til 36 prosent.
– Selv om Norge er en av de mest digitaliserte landene av alle de 13 vestlige markedene, har netthandelen en svakere posisjon her. Det viser at norske nettbutikker ikke får kundene sine på nett i samme grad som i land vi ofte sammenligner oss med. For nettbutikker som satse på ny teknologi og vil tilpasse seg kundenes forventninger finnes det helt åpenbart et mulighetsrom i norsk netthandel, sier Elvestad.
Ifølge undersøkelsen mener hele 3 av 4 nordmenn (74 %) at nettbutikker kontinuerlig bør investere i teknologi for bedre å kunne møte de stadig økende forventningene kundene har til netthandelen.
Nordmenn mest opptatt av lave priser på nett
De to viktigste grunnene for nordmenn til å velge netthandel fremfor fysisk butikk er ifølge undersøkelsen knyttet til pris. De mener at prisene de får på nett ofte er lavere, og at muligheten til å sammenligne priser er bedre her.
– I en periode hvor levekostnadene for mange i Europa, inklusive Norge, øker, er det sannsynlig at prisbevisstheten og muligheten til å sammenligne priser på nødvendige innkjøp, altså smartere shopping, øker, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Her er noen andre fakta om den norske netthandelen i første halvår i 2022:
- De mest populære tidspunktene på døgnet å netthandle på i Norge er mellom klokken 20 og 22, med en topp rundt 21.
- De kategoriene som flest nordmenn oppgir de har handlet på nett det siste kvartalet er klær og sko (45 %), underholdning (29 %) og elektronikk (28 %).
- Den klart mest populære dagen å netthandle på er søndag etterfulgt av mandag. Minst netthandel gjøres det på lørdag. Deretter følger fredag.
Disse fylkene handlet mest på nett i 1. halvår 2022
Fylke | Shoppingindeks, per innbygger** | Favorittkategori*** |
Oslo | 108 | Klær og sko |
Nordland | 107 | Elektronikk |
Troms og Finnmark | 107 | Sport og fritid |
Møre og Romsdal | 104 | Underholdning |
Viken | 104 | Underholdning |
Trøndelag | 102 | Sport og fritid |
Innlandet | 98 | Sport og fritid |
Vestfold og Telemark | 98 | Hus og hage |
Vestland | 97 | Elektronikk |
Rogaland | 85 | Barneprodukter |
Agder | 84 | Elektronikk |
Disse 20 kommunene handlet mest på nett i 1. halvår 2022
Kommune | Fylke | Shoppingindeks, per innbygger** |
Berlevåg | Troms og Finnmark | 153 |
Steigen | Nordland | 144 |
Årdal | Vestland | 143 |
Rødøy | Nordland | 142 |
Hemsedal | Viken | 142 |
Aukra | Møre og Romsdal | 141 |
Båtsfjord | Troms og Finnmark | 139 |
Aurland | Vestland | 139 |
Sømna | Nordland | 138 |
Værøy | Nordland | 138 |
Vardø | Troms og Finnmark | 138 |
Bardu | Troms og Finnmark | 137 |
Bykle | Agder | 135 |
Vang | Innlandet | 135 |
Målselv | Troms og Finnmark | 134 |
Eidfjord | Vestland | 134 |
Vik | Vestland | 134 |
Herøy | Nordland | 132 |
Røst | Nordland | 132 |
Meløy | Nordland | 131 |
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 13 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q2 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 14 114 respondenter (1096 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 400 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia og Frankrike.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-30.juni 2022. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket/ kommunen handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.