Mens Polaris Media har overtatt Kyst og Fjord, har Amedia kjøpt opp lokalavisen Hammerfestingen.
Amedia har inngått avtale om kjøp av om lag 60 prosent av aksjene i lokalavisa Hammerfestingen som kommer ut på papir én gang i uken i tillegg til nettavis. Polaris Media har på sin side overtatt alle aksjene i mediehuset Kyst og Fjord.
Fornøyd
– Vi er veldig fornøyde med å få Hammerfestingen med på laget, sier Amedias regiondirektør region Nord, Renate Slettli Nymo.
– Dette var det eneste riktige å gjøre, både for avisas ansatte og abonnenter, men også for å bevare et godt medietilbud for Hammerfest. For ved å få inn et konsern som eier så får hammerfestingene den sterke mediemuskelen, som ei avis faktisk er for et lokalsamfunn, sier avtroppende redaktør Bjørn Egil Jakobsen. Han er blant deleierne som nå selger sine aksjer i Hammerfestingen til Amedia.
– Vi har laget ei avis som folk i Hammerfest vil ha. Dette er jeg overbevist om at både Amedia og de ansatte kommer til å fortsette med å lage, og jeg vet at aviskonsernet besitter både viktig aviskompetanse og løsninger som jeg tror vil gi Hammerfest et enda bedre lokalavistilbud, sier han.
Enda sterkere satsing på fiskerijournalistikk
Journalisten.no skriver følgende: Kyst og Fjord ble etablert i 2011 med nettutgave og en ukentlig papiravis. I dag har mediehuset en omsetning på cirka 10 millioner kroner.
– Vi ønsker å legge til rette for en enda sterkere satsing på fiskerijournalistikk. Kyst og Fjord har i løpet av få år fått en veldig sterk posisjon i fiskerimiljøet, ikke minst blant nordnorske kystfiskere, sier administrerende direktør Harald H. Rise i Polaris Media Media Nord-Norge i en pressemelding.
– Vi får mange positive tilbakemeldinger fra leserne, og vi har en stabil base av annonsører som uttrykker at de når målgruppen sin gjennom oss. Vi får stadig forespørsler om å satse enda mer, ikke minst digitalt, sier redaktør og daglig leder Øystein Ingilæ i Kyst og Fjord, ifølge Journalisten.no.
– Ved å bli en del av et mediekonsern som Polaris Media, er vi sikret kompetanse og ressurser som kan bidra til at vi lykkes. Jeg tror også at et samspill med konsernets mange mediehus langs kysten kan bli til stor nytte for begge parter, fortsetter han.
Amedia-aviser i Nord-Norge
- Avisa Nordland
- Bodø By
- Bodø Nu
- Finnmark Dagblad
- Finnmarken
- Finnmarksposten
- Fremover
- Hammerfestingen
- Helgelendingen
- iFinnmark
- iHarstad
- iSandnessjøen
- Kirkenes By
- Lofotposten
- Lofot-Tidende
- Mitt Hammerfest
- Nordlys
- Rana Blad
- Rana No
- Senja247
- Sør-Varanger Avis
- Vefsn No
Polaris Media Nord-Norge
- Altaposten (84%)
- Andøyposten (77%)
- Folkebladet
- Framtid i Nord
- Harstad Tidende
- iTromsø (96%)
- Vesterålen Online (VOL)
- Vesteraalens Avis
- Våganavisa