Regjeringen foreslår å sette av 2 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett til videre utredning av tiltak i tilknytting til havna i Vardø. – Det er for tidlig å slippe jubelen fullstendig løs, men den ytre moloen kommer, og det trenger ikke være lenge til, skriver ordføreren.
Regjeringen vil ruste opp havner og farleder for å sikre vekst i fiskeriavhengige kystsamfunn. Dette er et viktig satsingsområde nedfelt i Hurdalsplattforma. Vardø er av stor verdi for fiskerinæringen i Øst-Finnmark. Regjeringen ønsker derfor å komme i gang med dette prosjektet så raskt som mulig, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.
– Regjeringen har stor forståelse for utålmodigheten til Vardøsamfunnet
I NTP 2022-2033 er det satt av 200 millioner kroner til tiltak i tilknytting til havna i Vardø, og prosjektet skal etter planen kunne startes opp innen 2026-2027.
– Regjeringen har stor forståelse for utålmodigheten til Vardøsamfunnet. Samtidig kommer vi ikke utenom at prosjekt som dette må utredes og planlegges før det blir startet, slik at anslaget på kostnader er så riktig som mulig og for å sikre at alle relevante regelverk er overholdte, sier fiskeri- og havministeren.
Som følge av regionreformen har ikke Kystverket oppdaterte planer for alle tiltakene som ligger inne i NTP 2022-2033, og flere av dem krever derfor videre utredninger og avklaringer. Dette gjelder bl.a. moloprosjektet i innseglinga til Vardø.
Skylder på forrige regjering
– Det er svært synd at Kystverket nå er i en slik posisjon. Dette må sees i sammenheng med Solbergregjeringens avgjørelse om å overføre staten sitt ansvar for fiskerihavner til fylkeskommunene, og nedbygginga av Kystverkets planleggings- og prosjekteringskapasitet. Dette har gitt en stopp i planleggingen av denne typen prosjekt siden 2017/2018. Vi er nå i gang med å bygge denne kapasiteten opp igjen, sier Skjæran.
Veldig bra
Ordfører Ørjan Jensen mener dette betyr at ytre molo løftes framover i køen av prosjekter på NTP, og at byggestart og ferdigstillelse kan forseres fra planlagt oppstart.
– Med Regjeringens prioriteringer nå, har vi håp om at vi kan få til byggestart allerede i 2023. Det gjenstår imidlertid et hardt arbeid fra alle partier for å få byggestartmidler inn i Statsbudsjettet for 2023. Men vi er et stort steg videre, skriver Jensen. Det er veldig bra at det er satt av penger til videre utredning/ferdigprosjektering.
Kan få stor betydning
– Med ytre molo vil vi få en god havn. Om vi spiller kortene riktig, så vil dette legge til rette for en stor vekst i kommunen. Det vil bli vekst i lokal flåte, vekst i antall fremmedfiskere, og vekst i industrien, i bearbeiding, og i helårlige arbeidsplasser. I tillegg vil havna, kaier, kaianlegg og byggene rundt havna, ha mye større forutsetninger for å bli tatt vare på. Ytre molo vil gi oss en meget konkurransedyktig havn og fortrinn som vil vare i mange tiår framover, ifølge ordføreren.
Jensen mener Vardø og Kiberg allerede har Norges beste lokalisering for å drive fiske.
– Med kort gangtid, økte drivstoffpriser, fremtidig reduksjon i trålflåten på grunn av nye miljøkrav, økt stor kystflåte, nye og sterkere krav til økt kvalitet på fisken, arbeidsfolks krav til fritid og tid med familien, vil Vardø og Kibergs posisjon midt i verdens beste fiskefelt, med fisk tilgjengelig hele året, bli et enda større fortrinn, skriver han.
– At en av Norges dårligste havner er uten ledige båtplasser nå, forteller alt om Vardøs og Kibergs unike plassering, midt i Norges beste fiskefelter. Det forteller oss også om hvilke unike muligheter som ligger og venter på oss, når vi får bedre liggeforhold, skriver Jensen.
Samtidig mener ordføreren at det er for tidlig å slippe jubelen fullstendig løs.
– Men den ytre moloen kommer, og det trenger ikke være lenge til.