Oppgradering av Vardøtunnelen vil bli en milliardkostnad. Derfor ser man på andre alternativer, og kanskje vil en gammel plan om molo med tidevannskraftverk bli aktualisert igjen. Vardø kommune vil så raskt som mulig starte dialogen om å finne den beste løsningen.
Ordfører Ørjan Jensen sier at for Vardø kan det være store positive muligheter med en molo over bussesundet med tilhørende storhavn.
Kostbare oppgraderinger
Statens Vegvesen anslår i sine foreløpige beregninger at en nødvendig oppgradering av dagens tunnel vil komme med en prislapp på over en milliard kroner. Og dette er kun byggekostnaden. Eventuelle utgifter til ferge i byggeperioden vil komme i tillegg.
– Dette er en høy kostnad og grunnen til at vi ønsker å se på alternative løsninger, sier Prosjektdirektør for Utbygging Nord i Statens Vegvesen, Stein J. Johansen.
Johansen kan ikke si noe om moloplanen vil være et alternativ, men legger til at de er svært tidlig i planleggingsfasen, så det gjenstår mange vurderinger av ulike alternative løsninger.
Mange fordeler med molo
I Vardø Havn KFs «Havneplan 2020 – 2030» nevnes en tidligere foreslått molo over Bussesundet.
– Det er foreslått å bygge en molo med eventuelt tidevannskraftverk i den sørlige delen av Bussesundet. Moloen vil gi sikrere innseiling, roligere havneforhold, og gjøre Bussesundet til en havn hvor større fartøy, med lengde opptil 250 meter og dyptgående inntil 15 meter, kan anløpe. Svartnes/Bussesundet vil da kunne bli en stam- og knutepunkthavn for hele regionen, og betjene både nasjonal og internasjonal skipstrafikk i nordområdene, kan man lese i planen.
Videre står det at Multiconsult har gjort en vurdering av grunnforholdene og de akustiske undersøkelsene indikerer at grunnforholdene er forholdsvis gunstige, slik at utlegging av masser ikke vil medføre problemer med hensyn til stabilitet.
I handlingsplanen ligger et kostnadsanslag for en slik molo på 400 millioner kroner, noe man må anta vil bli høyere i dag.
– Vi tror effekten for utvikling av Vardøsamfunnet vil bli størst ved å etablere en molo over Bussesundet, sier ordføreren.
En spektakulær opplevelse for alle veifarende
– Kommunen vil så raskt som mulig ta kontakt med Statens Vegvesen for å komme i dialog om saken, og forsøke å påvirke så godt som mulig i forhold til planlegging og drøftinger for å få til løsninger som gagner Vardøsamfunnet. Vi ser positivt på ny bru eller tunnel, om dette er den løsningen man faller ned på, sier Jensen.
Jensen ser samtidig fordelene med molo. Dette vil kunne gi en storhavn i Barentshavet, trygg for bølger, vær og vind.
– Det vil også bli skapt bedre forhold for ny industri i det store industriområdet vi har på Svartnes, både energiforedlende industri, sjømatindustri, og annen industri. En molo over Bussesundet kan også, for eksempel, inneholde bølge- og tidevannskraftverk og fasiliteter for turistvirksomhet, sier ordføreren.
– En kjøretur over Bussesundet, vil bli en spektakulær opplevelse for alle veifarende. I tillegg vil en molo gjøre det enklere for lokalbefolkningen å komme seg over til fastlandet som syklende eller gående. For Vardøs del passer planer om en molo over Bussesundet veldig godt inn i utviklingsplanene til kommunen. Om det blir en bru i kombinasjon med utfyllingsmoloer fra land på begge sider av Bussesundet, så kan dette også godt kombineres med våre planer, ifølge Jensen.