Egentlig var det «Brente byers gjenreisning» med kontor i Harstad som først brakte tanken på en fastlandsforbindelse for Vardø. Det skjedde like etter frigjøringa. Noe som igjen førte til folkeavstemning om byen skulle bygges opp igjen på fastlandet. Vardøværingene sa ja, men Stortinget sa nei. Men tanken førte senere, utover i 1950-årene, til stadig nye planer.
Av svein Hågensen
Det ble snakk om igjenfylling av sundet, om bru, og etter hvert kom Gunnariplanen på bordet med igjenfylling av sundet over tyvholmen. Fylkesarkitekt Trond Dancke utarbeidet en skisse til regulering på fastlandet, med områder for industri, boliger med mere.
Det nærmer seg nå 57 år siden fastlandssiden ble en del av Vardø kommune. Lenge lå Svartnesområdet brakk, men litt etter litt har Svartnesområdet blitt mer aktuelt, særlig etter at tunnelen kom og knyttet Svartnes nærmere til byen.
I dag ser vi en viss utvikling av fastlandsdelen. Nye bedrifter, virksomheter og arbeidsplasser har blitt etablert der. Etter at de nye gatelysene, fra tunnelen og opp forbi bommen ved Svartneskrysset kom i høst, har området også blitt «lysere».
Det er også gatelys bort mot flyplassen og fra Øfas ned mot kaiområdet. Nå mangler bare gatelys fra Svartneskrysset, 600 meter, frem til Øfas.
Det er også anlagt en lyslagt parkeringsplass ved bommen på kibergsiden. Kommer den dagen da det blir flere lyspunkter over Domen? Det er tross alt ikke mer enn 7,7 kilometer mellom de to bommene. Men det kan være tøffe forhold til tider på vinterstid. Lyssetting på denne strekningen vil være med på å knytte Kiberg og Vardø nærmere sammen.
Øker litt etter litt
På Svartnes finner vi nå tre sjømatrelaterte bedrifter og to nye virksomheter som satser på reiseliv. Det er anlagt to flytebrygger i havna og et lite tankanlegg for drivstoff til fiskeflåten.
På Svartnes ligger også flyplass og heliport. Øfas har en Miljøstasjon og like ved ligger et bygg for lagring av bl.a. gass. På sjeteen ved tunnelen er det konkrete planer om reisning av et nytt lagerbygg. Litt lenger bort, ovenfor Smelror, har Varanger Kraft bygget en ny trafostasjon. På svartnes ligger også Vardø arktiske arboret, selv om det ikke er virksomhet der nå, så bør det bygges ut til en forskningsstasjon for det lavarktiske klimaet. Litt lenger opp, i Votteskaret, ligger kommunens hytte som ofte brukes til kafe. Og like ved finner vi motocrossbanen. Nedenfor Domen, i Skinnstakkvika, ligger det en skytebane. Oppe på Domen finner vi Røde Kors hytta, og det nye utsiktspunktet som kom på plass i sommer, og som det nå anlegges en parkeringsplass til.
Fiskerinæringen i endring
Det har etter hvert blitt en del arbeidsplasser på Svartnes. I regnskapsoversiktene for 2019 kan vi lese at det hos Arctic Catch AS er registrert 58 ansatte, hos Vardø fiskeriservice AS er det registrert 40 ansatte. I tillegg har det kommet to arbeidsplasser hos nystartede Gamst Shilova AS.
Tall fra Fiskeridirektoratet viser at det i år vil bli levert nærmere 8 millioner kg sjømat til anleggene i Vardø, hvorav rundt 70 prosent leveres til anleggene på Svartnes. På tegnebrettet ligger et anlegg for landbasert smoltproduksjon. Hvordan det blir med dette er litt usikkert. Etter hva som forståes så krever Investorene her større dybde i havna.
Det finnes også endel arbeidsplasser ved flyplassen. På Svartnes er man nå i ferd med å anlegge veien opp til Grøhøgda, der Luftforsvarets nye radar skal bygges. Hvilken bemanning det blir der vet man ikke. Langs denne veien ligger forøvrig Vardøs vannverk.
Veitrafikken øker
Det går en god del trafikk gjennom Svartnes. Varangerexpressen opererer ruter mellom Vardø, Kirkenes og Tanabru, med totalt ca. 1.500 busser til og fra Vardø per år. I tillegg kommer så den lokale Flexruten mellom Vardø og Kiberg. Den kjører rundt regnet 4-500 rundturer per år.
Sjømattransporten går ut med trailere og utgjør rundt 7-800 biler til og fra kommunen på årsbasis. I tillegg kommer mer lokale transporter og privatbilisme. Ikke minst på sommeren der turisttrafikken er høy. Det finnes ingen statistikk, men en kvalifisert gjetning viser at nærmer 10.000 turister gjester Vardø og hamningbergområdet via landeveien årlig.
Det er også mange som pendler mellom Kiberg og Vardø, og mange i Vardø som arbeider på Svartnes. Disse kan trenge bedre og tryggere forhold, særlig på vinterstid. Noen lyspunkter over Domen og på Svartnes vil hjelpe betraktelig. Dette gjelder da også de som trafikkerer og pendler mellom Vardø og Vadsø.
Svartnes er full av muligheter
Så, Svartnes er full av muligheter om du har ideer til etablering av næring eller annen virksomhet. Området langs E75, mellom det sentrale Svartnes og Votteskaret, ligger godt til rette for næringsvirksomhet, for butikker, kafevirksomhet, verksteder, kontorer, utleiebygg, med videre. Området burde også være godt egnet for boligutbygging.
I Harstad har man startet et prosjekt for å avhjelpe boligkøen. Der har man startet noe som kalles «Leie for eie». Kommunen vil bygge leiligheter for utleie, og som leietakerne senere kan kjøpe. For en del år siden ble det jo bygget flere gjennomgangsboliger for fiskerinæringen. Mulighetene på Svartnes er som sagt mange. Ikke minst gjelder det for de som vil satse på reiselivet. Vi ser jo at samfunnet er i endring, der arbeidsintensivt virke for en del viker for service og tjenesteytende bedrifter.
Det viktigste nå er at kommunen kan komme i gang med tilrettelegging og utbygging av nødvendig infrastruktur i området.