Det ble nei til Greater Arctic Holding AS etter deres forespørsel om å kjøpe deler av Skagodden fra Forsvarsbygg. Daglig leder i selskapet, Ottar Zahl Jonassen, gir ikke opp av den grunn og jakter på nye områder. Neste lokasjon som selskapet ser på, er på Smelror.
– Det var akseptabel responstid og svar. Dermed utelukker man Skagen som lokasjon. Mange vardøværinger er glade i Skagen, og vil beholde området urørt og som rekreasjonsområde, og det er forståelig, sier Zahl Jonassen.
Fortsetter med ny lokasjon
Han og selskapet stopper ikke opp av den grunn.
– Man har ervervet en eiendom på Smelror, som er til politisk behandling i TNPK til uka. Vi gjør ingenting videre i utviklingsprosjektet før endelig lokasjon og beliggenhet er sikret, sier han.
I saksfremlegget til kommunens politiske utvalg foreslår administrasjonen at konsesjonssøknaden for erverv av eiendommen Gnr. 12 Bnr. 36 på Smelror avslåes.
Foreslås avslått
«Vardø kommune avslår søknad om konsesjon til Ottar Zahl Jonassen for erverv av eiendommen Gnr. 12 Bnr. 34 i Vardø kommune, jf. Konsesjonsloven §§1, 6 og 9. I tillegg ønsker Vardø kommune at det må dokumenteres at ingen er interessert i å leie jordbruksarealene dersom det skal gis fritak fra driveplikten.» heter det i saksfremlegget.
Av søknaden framkommer det planer om å benytte eiendommen til å sette opp en fritidsbolig med muligheter for utvikling av turisme og reiselivsanlegg. Kjøpesummen er avtalt til 30 000 kroner.
Ervervet er konsesjonspliktig ut ifra at eiendommen er ubebygd og at den ligger i et område som i områdereguleringsplan for Svartnes, Bussesundet og del av Vardø øy er avsatt til landbruks- natur-, frilufts og reinbeiteområde (LNFR).
Totalarealet er 38,6 daa hvorav 20,3 er dyrkede 17,8 daa er registrert som annet markslag og 0.5 daa som samferdsel.
Først og fremst er en landbrukseiendom
Enhetsleder for TNPK, Alonza Garbett, sier arealet først og fremst er en landbrukseiendom, og selv om kommunen har turisme som satsningsområde, er kommunen lovpålagt å utrede og gjøre grundige undersøkelser i forkant av en eventuell omregulering. Han legger til at dersom en aktør har forslag til omregulering av områder til nye typer virksomheter, må de gjerne sette i gang, men at det er mye som må utredes.
– Per nå søkes det kun om konsesjon, men før noe eventuelt skal bygges er det mye som må utredes og store krav som må oppfylles. Første trinn må være å finne ut om det er andre interesser for arealet, til det som området er regulert til. Så er må man ha en reguleringsplan i bunn. Bygging i dag er uaktuelt, da konsesjon ikke er nok. Det er mange interesser og forhold som skal si sitt før noe slikt kan skje, sier Garbett.
Enkelt å avklare interessen
Videre mener Garbett at det er ganske enkelt å avklare interessen rundt området til jordbruk.
– Det er ganske enkelt. Det er tre sauebønder i kommunen, og området brukes i dag til beite. Da må man i så fall ta kontakt med dem, og eksempelvis komme med en henvendelse i avisa, sier Garbett.
I vurderingen administrasjonen har gjort viser man til at eiendommen er en landbrukseiendom og formålet med ervervet er fritidsbruk. Videre at i gjeldende arealplan er området satt av som LNFR (landbruk, natur, frilufts og reinbeiteområde). Eiendommen består av en teig med et samlet areal på 38,6 dekar, og jordbruksarealene brukes som beite av lokal sauebonde.
Saksfremlegget viser til at konsesjonsloven har til formål å regulere og kontrollere omsetningen av fast eiendom for å oppnå et effektivt vern om landbrukets produksjonsarealer og slike eier- og bruksforhold som er mest gagnlige for samfunnet. Dette bl.a. for å tilgodese: 1. Framtidige generasjoners behov 2. Landbruksnæringen 3. Behovet for utbyggingsgrunn 4. Hensynet til miljø, allmenne naturverninteresser og friluftsinteresser 5. Hensynet til bosettingen.
Anses ikke som skikket
Videre sier man blant annet at konsesjonssøknader som gjelder landbrukseiendommer skal det til fordel for søker legges særlig vekt på at:
1. Avtalt pris tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling 2. Erververens formål vil ivareta hensynet til bosettingen i området 3. Ervervet innebærer en driftsmessig god løsning 4. Erververen anses skikket til å drive eiendommen.
Administrasjonen kommenterer både det at ikke bosettingshensynet blir ivaretatt og at erververne ikke ansees som skikket til å ivareta drifta på eiendommen. I tillegg at man ikke ivaretar en helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet utfra fremmet informasjon, og at kjøpesummen er eksepsjonelt lavt.
Skal vedtas i bystyret
I sine videre vurderinger skriver administrasjonen at de derimot anser at det omsøkte ervervet innebærer en alternativ driftsmessig god løsning. Dette med tanke på Vardøs langsiktige mål om økt satsning på turisme, og viser til at Smelror ansees som en mest egnet plass for en slik satsing i Vardø kommune, til tross for at området brukes som beitemark i dag. Derimot vil dette kreve mye konsekvensutredning slik at området og landbruksnæringen ikke blir påvirket.
Komiteen skal denne uken gi sin innstilling, før bystyret skal fatte det endelige vedtaket i konsesjonsspørsmålet.