Vardø kommune har inngått avtale om salg av Aarsæther-anlegget. Avtalen må likevel stadfestes av Bystyret for å være gyldig. Kjøper er Partrederiet Karoløs ANS som nylig presenterte sine planer for formannskapet. Kommunen beskriver selskapet som «en industriaktør og investor med finansielle muskler, stor erfaring, nettverk og kompetanse innenfor sjømatnæringen».
Eierne er tidligere kjent fra Hordafor, et selskap de solgte seg ut av i juni. Kommunen tror denne nyetableringen vil kunne gi en rekke positive effekter med «et betydelig antall helårlige arbeidsplasser». Det er samtidig klare forventninger om at Vardø havn bygger kai på anlegget, i tråd med havneplanen, og mudrer tilstrekkelig.
Vil drive med sel og hval, og registrere ny ishavsskute i Vardø
Saksframstillingen til formannskapet forteller at Partrederiet Karoløs vil starte en virksomhet med prosessering av sel.
– Både østisen og vestisen har store mengder sel som man ønsker å produsere. Fangsten er kvotebasert, og de siste årene har ikke de norske eller russiske kvotene ikke blitt tatt helt ut. Det er inngått en fangstavtale med en selskute. Produktene kan selges over hele verden og er diversifisert innen mange sjangere, skriver rådmann Hallgeir Sørnes.
Under presentasjonen til formannskapet sier Karsten Østervold (daglig leder) at intensjonen er å bygge opp en fabrikk i Vardø som skal kunne håndtere produkt fra sel og hval fra A til Å.
– Vi skal ha fryselager og innfrysningskapasitet for ferskt hval- og selkjøtt. Vi skal drive frysetørring, vi skal lage pulver av det frysetørrede kjøttet, vi skal produsere sel- og hvalolje og vi skal raffinere oljen.
Og det kan bli enda mer, ifølge styreleder Odd Karsten Østervold.
– Vann har dere rikelig av og strøm har dere vel også, så da lager vi ismaskin også. Vi må være kreative og se fremover, og er viktig at det lages kai ved anlegget. Får vi til dette, så skal det registreres ny ishavsskute i Vardø, og den må kunne legge til kai, sier han.
Godt mottatt
16. august signerte Vardø kommune kontrakt med Partrederiet Karoløs ANS hvor eiendommen «selges som den er». Avtalen skal likevel innom bystyret 30. september. Den attraktive eiendommen i tilknytning til havna er på 4700 kvadratmeter og med en prislapp på 721 000 kroner.
– Den måten vi er tatt imot der oppe, syns jeg er fantastisk. I forhold til her nede hvor vi sloss med hverandre, og det kommer det ingenting ut av, Odd Karsten Østervold.
Østervold sier han ikke liker at man ødsler med ressursene, og vil få slutt på dumping av selskrotter. Han viser til at store mengder selskrotter dumpes når man tar ut 100 tusenvis av sel, på eksempelvis Grønland og Newfoundland, for å holde bestanden i sjakk.
– 1,5 milliarder mennesker lider av jernmangel, og hemjern som er vanskelig å utvikle syntetisk, disse pillene vi utvikler, de bruker man i stedet for jerntabletter. Dette produktet kan skape nye liv.
– En stor utfordring som dere må hjelpe oss med, det er å få flinke folk til være med og utvikle dette videre. Vi skal yte der vi kan, og vi liker å investere, men vi ønsker å gjøre det sammen med dere i Vardø. Vi er seige når vi først begynner, sier Østervold.
– Vi skal lage det til en milliardindustri
Vegard Bangsund lurte på når de vil starte opp og hvor mange arbeidsplasser vil det bli. Han spurte samtidig om det vil bli mottak og distribusjon av hvalkjøtt i sesongen.
Odd Karsten Østervold sa han likte spørsmålene, men kunne ikke gi et godt svar.
– Når dere har gitt oss aksept, da kjører vi på. Da går det så rask som det lar seg gjøre. Det vil nok ta litt tid.
Han vil ikke si noe om antall arbeidsplasser, da det handler om hvor flinke man er til å utvikle prosjektet.
– Det er et enormt potensial. Vi skal lage det til en milliardindustri, men å tidfeste det er vanskelig, sier Østervold.
Daglig leder i Partrederiet Karoløs, Karsten Østervold, sier det er den del prosjektering og søknadsarbeid som må gjøres.
På spørsmål om hvorfor de ønsker å komme til Vardø, svarte lederne at det er på grunn av nærheten til feltet. Nærhet til østisen og hat valen kommer helt i fjæra her oppe.
– Har vi først startet, så er vi ustoppelige, uttalte Odd Karsten Østervold.
Forpliktelser seg til investering
Vardø kommune må også stille opp for å få på plass det nye selskapet. Blant annet ønsker Partrederiet Karoløs seg 10 meter dybde ved kaien – og ikke minst selve kaien.
– Hvis vi kan få 10 meter, så er vi sikret i mange år fremover. Båtene blir jo større, men 7 meter mener jeg vi skal klare oss med, sier Odd Karsten Østervold.
Ordfører Ørjan Jensen opplyste om at etablering av kai på anlegget allerede ligger i den vedtatte havneplanen. Denne er kostnadsberegnet til 20 millioner kroner, men etter tilskudd fra fylket vil det utgjøre mellom 10 og 15 for Vardøs del. Jensen opplyste også om muntlige lovnader fra Kystverket om mudring som skal gjøres til neste år.
Har ikke lagt anlegget ut for salg
Nicklas Kofoed Malin stilte spørsmål om hvordan kommune hadde gått frem for å få aktører og interessenter til anlegget. Rådmann Hallgeir Sørnes fortalte at de ikke hadde gjort noe stort salgsfremstøt mot andre.
– Partrederiet Karoløs tok kontakt med oss og vi viste frem Aarsæther-anlegget, sier Sørnes.
Sørnes forteller at de har jobbet i hele 2021 med Partrederiet Karoløs og å finne egnede lokaliteter. Han la til at det ikke hadde vært andre interessenter enn det som har vært bystyrebehandlet.
Tidligere har Robertsens Sjøservice vist interesse for deler av anlegget, og Finnmark entreprenør la i 2018 inn et bud på anlegget for kroner 1. De ville da oppgradere anlegget betraktelig og klargjøre det for utleie til havrettet virksomhet.
Enstemmig vedtatt
Det var et enstemmig formannskap som stemte for følgende:
«Vardø bystyre godkjenner avtalen mellom Vardø kommune og Partsrederiet Karoløs ANS om salg av Strandgata 43, Gnr. 19 Bnr. 83. Salgssummen overføres til disposisjonsfond».
Ørjan Jensen avsluttet med å si at da var første fartsdump over, og at de sees i bystyremøtet.
– Vi ønsker rødvin og torsk. Og er det kongekrabbe på toppen, så er det fullkomment, uttalte Odd Karsten Østervold.
– Det skal dere få, lovet ordføreren.
Bystyret kommer sammen 30. september hvor avtalen skal godkjennes og gjøres gjeldene.