Østhavet
7 minutter lesetid

Manglende bank skaper problemer: – Kostbart å skulle ha et tilbud i Vardø

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
FOR JÆVLIG: Pensjonistene Kari og Jon Berg og Reidun Moen vil ha banktjenestene tilbake. – Selv om jeg behersker å bruke nettbank til betaling av regninger, vil jeg bruke kontanter når jeg handler. Det er mange eldre som ikke har nettbank og har problemer med banktjenester og kontanter i dag. I tillegg er kontanter et lovlig betalingsmiddel i Norge, sier Moen.
– Vi er ikke bare ungdommer her i Vardø. Det er for jævlig som det er nå. Vi bør få tilbake banktjenestene. Flere andre småsteder har fått beholde disse, sier Jon Berg.

I vinter valgte SpareBank1 Nord-Norge å legge ned sin filial og minibank i Vardø. Dette til stor frustrasjon, særlig blant kommunens eldre. De mener det er helt forferdelig, og ber om at en løsning kommer på plass og at kommunen kommer på banen.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Konserndirektør, Kommunikasjon og samfunn, Stein Vidar Loftås hos SpareBank 1 Nord-Norge sier man har valgt å legge ned minibanken og banktjenestene i Vardø fordi bruksmønsteret har endret seg. I dag er de aller fleste bankkundene digitale, og ønsker primært å være selvbetjente. Det har medført at antallet besøk i filialene våre er kraftig redusert, og grunnlaget for å ha et stort fysisk kontornett er endret. Det samme gjelder kontanter.

– I dag er knapt 2% av transaksjonene i Norge gjort med kontanter, og bruk av kort og digitale betalingsløsninger er svært dominerende. Norge er svært godt utbygget med tanke på digital betaling, og kontanter er reelt sett ikke lenger nødvendig. Det viser også statistikken vår med tanke på uttak i minibankene. Det synker voldsomt, sier Loftås.

Kostbart å skulle ha et tilbud i Vardø

Hvor mye koster det ekstra å ha en minibankfunksjon i Vardø kan han ikke svare eksakt på.

– Det har jeg ikke et eksakt tall på, men vi snakker om kostnader til transport av penger, leie av lokale og selve service- og driftsrelaterte kostnader på automaten. Så det er nokså kostbart, sier han.

Videre opplever banken at avtalen de har inngått med NorgesGruppen dekker kundenes behov og etterspørsel.

– Ja, oppsettet er godt, og vi opplever svært få utfordringer med dette. Det er en rekke butikker over hele landsdelen som har dette tilbudet. I tillegg kan man ta ut penger hos de aller fleste butikker.

Mener de eldre mestrer det digitale godt

Til de eldre i kommunen som har store utfordringer knyttet til girobetalinger etc., ettersom de ikke vet hvordan man betjener nettbank har Loftås følgende kommentar.

– Vår erfaring er at svært mange eldre mestrer det digitale godt. Men vi har selvsagt forståelse for at det kan være barrierer forbundet med at nye løsninger gjør sitt inntog. For de som trenger hjelp kan vi bistå både i våre lokalbanker, der Vadsø blir den nærmeste ift. Vardø, eller på telefonen. Man kan fortsatt benytte brevgiro – og det er mulig å få hjelp til å sette opp trekk via autogiro.

NOE SOM ER HELT GALT: Leder i Vardø pensjonistlag Steinar Borch Jensen mener Sparebank1 Nord-Norge bør finne en løsning slik at eldre slipper å reise til Vadsø for å få hjelp. Han ber også kommunen om å komme på banen.

– Det er noe som er helt galt

Leder i Vardø pensjonistforening (Pensjonistforbundet) i Vardø Steinar Borch Jensen synes det er helt forferdelig. Han påpeker at mange av de eldre ikke har nettbank og opplever at det er ingen som kan hjelpe dem.

Det er noe som er helt galt! Man kan jo ikke mene at man skal reise til Vadsø for å få betalt en regning i bank. Det er jo helt vanvittig! De tenker ikke på at de eldre ikke har den samme datakunnskapen som yngre, sier Borch Jensen.

En hel dag i Vadsø for å betale en regning

Han sier videre at Sparebank1 Nord-Norge ikke tenker på sine kunder, kun profitt.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

– Det er en dårlig løsning, og dårlig reklame for banken. Flere eldre har heller ikke bil. Å ta buss og bruke en hel dag i Vadsø for å betale en regning ligner ingen ting. I tillegg blir det dyrt.

Borch Jensen mener man bør kunne sette opp en løsning og eventuelt legge til rette i en av butikkene for å løse de eldres utfordringer. Han ber kommunen komme på banen.

– Det burde settes opp en løsning som gjør at man kan betale giroer i butikk. Samtidig som butikkene får en godtgjørelse for dette. De skal ikke stå til tjeneste for at banken legger ned. Kommunen bør også komme på banen for å løse utfordringene til de eldre i kommunen, avslutter Borch Jensen.

I bystyret

Til førstkommende bystyre er det sendt inn en interpellasjon fra Torbjørn Leistad i Vardø Ap. Det gir mulighet til at kommunens politikere skal ta diskusjonen i det offentlige rom og ta de eldre sine stemmer på alvor og finne løsninger på problemet. I interpellasjonen viser Leistad til at partiet er kontaktet av sin pensjonisttillitsvalgt over en situasjon som fortviler over situasjonen. I interpellasjonen heter det:

Flere uttrykker at den alternative løsningen med kontanttjenester i butikk til stadig er tom for kontanter. Kontanter er fortsatt et lovlig betalingsmiddel som mange seniorer ønsker å benytte. Manglende kontanter til de som ønsker å benytte dette som betalingsmiddel er lite hensiktsmessig, både for de det gjelder, samt byens handelsstand.  Hva gjør Vardø kommune for å sikre kontanter til seniorer og andre som ønsker å benytte dette som betalingsmiddel hos lokalt næringsliv? Vardø arbeiderparti ønsker at Vardø kommune tar kontakt med aktuelle aktører for å løse situasjonen. Slik at byens befolkning for tilgang på tilstrekkelig med kontanter.