Det blåser godt ute, og man må holde ekstra godt tak i døra når man går inn i lokalene til Vardø havn. I andre etasje på havnesjefens kontor møter Østhavet to havnesjefer og styreleder i Vardø havn. De har alle god kunnskap og tanker om utvikling av de tre havnene i kommunen og veien videre for Vardø havn.
Etter å ha vært havnesjef siden 1986, forbereder havnesjef Ingolf Eriksen seg på en ny tilværelse som pensjonist. Samtidig forbereder han den nye havnesjefen Roar Greiner som har startet i jobben for fullt. Eriksen skal jobbe ut året før han overlater kontoret til Greiner.
Mener Vardø har et stort potensial
Greiner forteller at han tidligere har jobbet innen internasjonal shipping som maritim superintendant. Med dette har han ledet båter over hele verden. Nå synes han det er fint å få en jobb hjemme i Norge. En jobb som havnesjef er noe han har tenkt på en stund og han mener Vardø har et stort potensial.
– Nå blir det artig å jobbe med internasjonal skipstrafikk fra Vardø. Særlig siden jeg kjenner denne kundegruppen fra å ha jobbet med internasjonal trade. Vardø har stort potensial i å jobbe mer med rendezvous. Det å sette møter for å sette mannskap og varer til de store båtene, gasstankere og malmbåter sett i sammenheng med nordøst-passasjen. Dette er noe som gjøres i dag, men som vi kan gjøre enda mer av.
Den nye havnesjefen sier vi kan sammenligne oss med Skagen i Danmark, for å se hvilke ønskede ringvirkninger man har potensial til. Der betjener de så og si alt av skip i Østersjøen.
– Det er et mye større marked enn vi aner, og markedet er rett utenfor stuedøra vår.
I tillegg mener Greiner, i likhet med både avtroppende havnesjef og styreleder Stein Erik Johnsen at det å satse på fiskeri og utbedring for fiskerne er viktig.
– Særlig det å jobbe for å få på plass den ytre moloen for å skjerme for nordvesten vil være et prioritert område, sier Greiner.
Mange ulike havneprosjekter
Havnestyret som er et politisk valgt organ, har hatt stor møtevirksomhet og man har satt i gang mange ulike havneprosjekter.
– Jobben mot den ytre moloen er høyt prioritert. Det må jobbes godt mot dette og tas grep rundt påvirkning ned til Løvebakken. Nasjonal Transportplan som skal vedtas i juni 2021 avgjør om vi får den. Den gjelder for åtte år og skal revideres etter fire. Her må det påvirkes, sier styreleder i Vardø havn Stein Erik Johnsen.
Den ytre molo ble vedtatt som førsteprioritet fra Troms og Finnmark fylkesting til NTP, men i forslaget fra regjeringen lå den ikke inne. De hadde satt inn Forsøl, og Vardø lå ikke inne i det hele tatt.
Ingolf Eriksen sier at løpet ikke er kjørt, men at NTP er veldig styrende. Både Vardø, Svartnes og Kiberg bør ligge i NTP.
– Vi har vært inne på NTP i mange år, men ikke blitt prioritert, så det er på høy tid, det er bare å jobbe på, sier Eriksen.
– Vi må satse på framtida
– Vi må satse på framtida, sier Greiner.
Det er ikke mangel på storstilte satsninger på utbedringer av ulike havneprosjekt som er igangsatt.
– I Vardøs kommunes budsjett og økonomiplan ligger det opp til at det skal brukes 72 millioner i havna. Blant annet ny kai på Aarsæther, reparasjoner på Prodenkaia, flytebrygger i indre havn, sier Eriksen.
Neste uke skal havnestyret be om opptak på lån på åtte millioner, som vil kunne bli gitt som tilskudd senere. Dette skal også videre til bystyret. Her vil man bruke pengene på mudring av den indre havn, mellom lærebruket og molo. Slik at man får riktig dybde for flytebryggene. Videre vil man bruke tre millioner til å kjøpe tilbake et mottaksanlegg på Svartnes, for så å leie det ut. Man ønsker også fra havna at det er de som skal overta Prodentomta og eventuelt stå for det som planlegges av bygg der.
Det er mange mudringsprosjekt som skal gjennomføres. Det gjelder både mudring rundt indre og ytre molo og Kiberg indre og ytre havn. Man har fått full prosjekteringsstøtte både til ytre molo og mudring. Man vil også gjøre henvendelse mot statsbudsjettet for å få midler, Staten vil at fylkeskommunene skal overta fiskerihavnene, men her er ikke en overtakelsesavtale kommet på plass enda. Når det skjer, bør det også følge midler med.
Vardø havn fikk en utfordring på prioriteringer for utvikling og dette har de fulgt opp.
– Det har aldri vært satsa så mye før, sier den avtroppende havnesjefen.
Han trekker fram et godt samarbeid med havnestyret og kommunen gjennom tiden. At det er politikere fra bystyret eller ordfører representert i havnestyret har vært bra. Dette har gjort at sakene har blitt fulgt opp fra kommunens side.
Inntektene for havna har gått drastisk ned
Etter at korona gjorde sitt inntog, har inntektene for havna gått drastisk ned.
– Vi har aldri gått med underskudd, mens jeg har vært i denne stolen. Men når det nå skjer, må kommunen, siden vi er et kommunalt foretak, dekke kostnadene.
Man ser for seg at man vil gå med 8-900 000 i underskudd. Dette med at Nor Lines har mistet fraktinntekt og Hurtigruta kun går to ganger i uka. Dette har ført til en halvering av inntekten. Dette skal vel og merke bli til fem anløp i uka. Eriksen regner med at kommunen vil få kompensasjon for dette. Grunnet endring i driften under pandemien har også de ansatte gjort andre oppgaver enn normalt, som for eksempel utskifting av fugleskjul på Hornøya og bidrag i den storstilte satsningen på næringsarealet i Kiberg.
– Prosjektene vi jobber med er i tråd med havneplanen som ble revidert i fjor. Med satsningen som gjennom tiden har vært gjort på Svartnes, er tiden inne for å ta steget enda videre. Vi har en sjanse og den er nå, avslutter Eriksen.
Styreleder Johnsen sier man har jobbet veldig godt med Eriksen som havnesjef, og tror det vil bli det samme med den nye.
– Selv om vi er politisk valgt, jobber vi upolitisk i havnestyret. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Ingolf. Vi som havnestyre er også avhengig av den fagkompetansen havnefogdene innehar. Vi håper og tror det gode samarbeidet vil fortsette. Når den nye havnesjefen er på plass, kan han nok bare snakke med Ingolf om han lurer på noe. Han kan alt til punkt og prikke, sier Johnsen med et smil og den nye havnesjefen nikker enig.