Østhavet
6 minutter lesetid

Redningsskøyte til Vardø: RS Halfdan Grieg flyttes nordover

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Det blir redningsskøyten RS Halfdan Grieg som i første omgang skal til Vardø. Og den har en god CV med blant annet 17 liv reddet og mange tusen personer som har fått assistanse fra denne skøyta.

Saken fortsetter etter annonsen

– RS Halfdan Grieg skal til en nyopprettet stasjon i Vardø og blir erstattet av Bergen Kreds, som i dag er stasjonert i Haugesund, sier Ståle Eikeland, beredskapsrådgiver i Redningsselskapet Region Vest, til Måløy24.

Første kvartal 2021

Endringen skal skje i første kvartal til neste år. I Måløy blir RS Halfdan Grieg da erstattet med RS Bergen Kreds. Årsaken til at RS Bergen Kreds ikke kan gå direkte til Vardø, er at denne båten har plastskrog, noe som kan skape problemer med ising her oppe.

– Per nå er planen at det skal bygges en ny redningsskøyte til Vardø, og at Halfdan Grieg skal flyttes tilbake til Måløy igjen. Men dette er som sagt avhengig av at vi får inn midler, og det vil jo uansett ta en del år å få bygget ny båt, sier Eikeland til Måløy24.

– Vi sender RS «Halfdan Grieg» til Vardø i starten av 2021. Dette er en redningsskøyte i Fosen-klassen, som også RS «Odin» i Havøysund er en del av. Den er 22,5 meter lang og har en toppfart på 26 knop, samt stor slepekapasitet og stor rekkevidde, sier Lars Mosby Enger i Redningsselskapet til Østhavet.

Han sier videre at det er for tidlig å si noe om når en helt ny redningsskøyte vil være på plass.

Saken fortsetter etter annonsen

– Enn så lenge er RS «Halfdan Grieg» et meget bra alternativt fartøy som passer bra til den værharde kysten i nord. Denne flyttes fra Måløy og Stadthavet der den har tjenestegjort de siste årene, forteller Mosby Enger.

RS 136 Halfdan Grieg

Byggeår                               2006

Liv reddet                           17

Personer assistert           5430

Fartøy assistert                1975

Hastighet                           26 knop

Rekkevidde                       600 n. mil

Vekt                                      86,7 tonn

Lengde                                22,5 m

Dekksbredde                    6,38 m

Dypgang                              1,43

Drivstoff                             16,3m3

Slepekraft                          21 tonn

Hovedmotor                     2 x MTU 12V396TE 74L, tot. 3000 kW

Hjelpemotor                     2 x 52 kW

Redningsutstyr                Towing tension winch, SWL 16 tons. With brakes on 21 tons Salvage pumps, fire and bilge Fire fighting pump 2. 500 l. / min., 9 bar Workboat 4,5 meter – outboard 30 hp. FLIR- Voyager, thermal camera.

Dykkerutstyr                     2 x radar (3 cm and 10 cm) ARPA, chart plotter, Loran C, DGPS, auto pilot

Mannskap                          3