Det er mange måter å aktivt bruke en lokalavis på, men det er kanskje ikke alle som vet hvordan dette gjøres i praksis. Her kommer noen tips til dere der ute.
Enten det er tips, pressemeldinger, annonser, gratulasjoner eller leserinnlegg, så anbefaler vi å bruke vanlige tekstprogrammer som for eksempel MS Word, Open Office e.l. eller bare en vanlig epost. PDF-filer er i noen tilfeller vanskelig å klippe ut tekst fra, og anbefales ikke.
Generelle frister for papiravisen:
- Annonser: Tirsdager klokken 10.00.
- Andre bidrag: I løpet av tirsdagene, men helst så snart som mulig.
Leserinnlegg
Passer for alle, både private og offentlige personer. Det er gjerne personlige meninger som gjelder i et leserinnlegg.
- Leserinnlegg er gratis.
- 200-1000 ord er normalt, men det går fint med både færre og flere ord i et leserinnlegg.
- Lag en overskrift. Rettskriving er en fordel, men ikke noe krav.
- Legg gjerne ved et eller flere bilder i eposten.
- IKKE sett bilder inn i tekstdokumentet. Send det som et vedlegg i eposten, og husk høyest mulig oppløsning på bilder.
- Håndskrevne leserinnlegg anbefales IKKE. Det tar mye tid å tyde håndskrift og å skrive av. Slike innlegg får laveste prioritet hos oss, og sannsynligheten for å komme trykk er svært liten.
- Som regel korrigerer vi ikke skrivefeil i leserinnlegg.
- Det er høyt under taket i Østhavet, og vi setter ytringsfriheten i fremste rekke. Samtidig følger vi Vær Varsom-plakaten.
- Leserinnlegg skal IKKE brukes som reklame for et produkt eller selskap.
- Leserinnlegg sendes på epost til: redaksjon@osthavet.as
- Husk å fylle ut emnefeltet i eposten, gjerne med stikkord som Vardø, Kiberg e.l. Østhavet mottar ekstremt mange eposter, om alt mulig rart som ikke er relevant, og det er fort gjort at noen blir oversett. Et godt emnefelt i eposten gjør det lettere for oss å fange opp det som er av interesse.
Gratulasjoner
Når det er bursdager, fødsler, bryllup eller andre begivenheter er det alltid hyggelig med gratulasjoner.
- Gratulasjoner er gratis.
- Legg gjerne ved bilder i høyest mulig oppløsning.
- Vi foretrekker gratulasjoner på epost, noe som også sikrer at det dere vil skal stå på trykk faktisk kommer på trykk. Det er fort gjort å få med skrivefeil når vi må tyde og skrive av håndskrevne hilsener.
- Husk å fylle ut emnefeltet i eposten, gjerne med stikkord som bursdag, gratulasjon e.l.
- Gratulasjoner sendes til: redaksjon@osthavet.as
Pressemelding
Brukes når man har en spesifikk nyhet man ønsker omtale om. Som oftest kommer pressemeldinger fra selskaper, organisasjoner, foreninger o.l.
- Pressemeldinger er gratis.
- Ideelt sett skal pressemeldingen kunne publiseres uendret. Skriv den som en avisartikkel.
- Begynn med konklusjonen. Tittel (helst én linje) og ingress (ca. tre linjer) må gjenspeile hovedpoenget.
- Deretter kommer sitatene.
- Bakgrunn til slutt. Helt til slutt skal det stå kontaktperson for saken og dennes telefonnummer.
- Pressemeldinger som er ren reklame for et eksisterende produkt eller selskap, blir som regel ikke trykket, men kan likevel brukes for å lage en redaksjonell artikkel.
- Pressemeldinger sendes på epost til: redaksjon@osthavet.as
- Husk å fylle ut emnefeltet i eposten. Se også siste punkt under leserinnlegg.
- PS: Virker dette avansert? Ingen problem, husk dette er kun anbefalinger. Send oss gjerne noen stikkord og litt kortfattet informasjon.
Tips
Hvem som helst kan tipse oss om alt mulig man tror er interessant for andre. Send tips på epost, telefon eller ved personlig kontakt.
- Tips er selvfølgelig gratis.
- Tips på epost kommer alltid frem så lenge adressen er korrekt.
- Ved manglende svar på telefon, bruk epost.
- Gi så mye informasjon som mulig ved tipsing.
- Send gjerne bilder sammen med tipsene. Husk å sende bilder som vedlegg. IKKE sett bilder inn i eventuelle tekstdokumenter, og husk høyest mulig oppløsning på bildene.
- Tips sendes til: redaksjon@osthavet.as
Annonser
Her gjelder samme prinsipper som over. Hvis du ikke har en ferdig annonse, send ren tekst, og bilder som vedlegg i en epost.
- Priser varierer ut fra flere forhold som størrelse, annonseavtaler, rabatter osv. Ta kontakt for ytterligere informasjon. Uansett er det ikke så kostbart som du kanskje tror.
- Har du en ferdig annonse kan du ikke forvente at vi retter opp skrivefeil.
- Husk høy oppløsning på ferdige annonser og/eller bilder som eventuelt skal være med.
- Frist for annonser: tirsdager klokken 10.00.
- Annonser, og spørsmål om annonsering, sendes til: annonser@osthavet.as
Hvorfor annonsere i Østhavet?
Man hører ofte om bedrifter og andre som kun annonserer på Facebook. Hvorfor? Fordi de tror at alle får med seg det som skjer der – i hvert fall alle de som er medlem av en gruppe eller har likt en side. Realiteten er en helt annen.
Hvis en facebookbruker skulle få med seg alt som skjer i de gruppene og sidene han/hun følger, så ville strømmen på hovedsiden stått og rullet konstant. I stedet har Facebook en del svært avanserte algoritmer som bestemmer hva hver enkelt av oss får opp i strømmen sin, noe som reduserer innholdet og informasjonen til en brøkdel.
Fordelene med annonser i lokalavisen
Man får promotert bedriften og produktet. Lokale bedrifter har en tendens til å tro at alle vet hva som selges eller tilbys samt hvilke åpningstider som gjelder. Dette stemmer sjeldnere enn man skulle tro.
Langvarig annonse til en rimelig pris. Østhavet er en ukeavis og dermed varer faktisk annonsen lengre enn i en dagsavis. Man opplever at leserne leser mer av innholdet jo lengre man beholder en avis.
Reklamen kastes ikke øyeblikkelig. Reklameprodukter gjennom posten ender ofte rett i avfallsdunken. Lokalavisen kastes ikke før man har lest den.
Annonsering lokalt begrenser handelslekkasje. Aviser opplever også handelslekkasje, blant annet gjennom at noen bedrifter kun velger å annonsere i regionale aviser eller på Facebook o.l. Befolkningen kan gjennom lokalavisen få vite om produkter og tjenester som finnes der de bor.
Lokalavisen støttes. Små lokalaviser er avhengige av annonseinntekter for å overleve. Gjennom å annonsere støtter man i første omgang selve avisen som svært ofte har andre saker og andre vinklinger enn de større regionale avisene.
I Østhavet-plakaten
Hvorfor skriver ikke Østhavet om…
Den norske pressen har et regelverk som heter Vær Varsom-plakaten. Denne inneholder en del selvpålagte regler og retningslinjer. I tillegg kan det kanskje være verdt å lage en plakat som forteller litt om hverdagens realiteter og valg av innhold i små aviser. Det er fort gjort at noen blir skuffet over manglende pressedekning, men årsakene til dette kan være mange.
- Tiden strekker ikke alltid til. Vi er en liten avis med bare én journalist og en skrivende redaktør. Torsdag til mandag har bare én av disse vakt og skal alene dekke alt som skjer i perioden. Noen ganger kommer tips og informasjon for sent. Vær ute i god tid og gi oss gjerne påminnelser. Det er også godt mulig at to eller flere tidspunkter for forskjellige arrangement o.l. overlapper hverandre.
- Vi kjenner ikke til din sak. Mange tror at vi vet alt, men det gjør vi selvfølgelig ikke. Vi er ofte avhengige av tips fra publikum selv om ikke alle ønsker å stå frem eller fronte sin egen sak. Tips og kilder trenger derimot ikke alltid stå frem med fullt navn og bilde. Og ikke ta for gitt at vi vet hva som skjer i år bare fordi noe tilsvarende skjedde i fjor – gi oss en påminnelse.
- Vi har glemt saken. Kanskje en dårlig unnskyldning, men med bare to skribenter som ofte får tips og informasjon i forbifarten er det faktisk mulig å glemme når man sjonglerer flere saker samtidig. Påminnelser oppfattes ikke som mas hos oss, så ikke vær redd for det.
- Vi har ikke plass. Noen ganger kan det faktisk skje at vi får for lite plass. Enkelte saker krever en viss spalteplass og i noen tilfeller kan det være fordelaktig å vente med trykking slik at saken blir best mulig fremstilt. Av og til må man også vurdere viktigheten av saker opp mot hverandre, selv om dette kan føles urettferdig.
- Ikke alt foregår i offentligheten. Vi kan ikke invitere oss selv til alt som skjer i kommunen, men vi setter stor pris på invitasjoner.
- Det er ikke alt vi kan skrive om. Ikke alt er offentlig, og det må vi respektere. Vi kan, som oftest, heller ikke skrive noe som er basert på rene rykter uten navngitte kilder. Kilder kan som sagt være anonyme på trykk, men de kan ikke være anonyme overfor oss. For å beskytte de som ikke ønsker å stå frem offentlig har vi kildevernet.
- Det er ikke alle som vil omtales i avisen. Tips kan godt komme i form av «Dere bør skrive om Ola og Kari som (…)». I saker som ikke nødvendigvis er av allmenn interesse respekterer vi gjerne at enkelte personer ikke vil uttale seg eller komme på trykk.
- Janteloven. Selv om man i Norge er vant med å ikke skulle fremheve seg selv, vil tips og informasjon ikke oppfattes negativt og i pressen gjelder ikke janteloven. Uten noe å skrive om blir det heller ingen artikkel – så enkelt er det.
- Publikum må bruke oss. Noen er flinke til å bruke pressen, andre er mindre flinke og kan derfor misoppfatte dette som manglende interesse fra Østhavets side. Vi er også avhengige av å få svar på både spørsmål og oppfølgingsspørsmål for å kunne fremstille en sak best mulig. Manglende svar kan resultere i at saken droppes eller kommer i et unødvendig dårlig lys. Østhavet er tilgjengelig på kontoret, på gaten, på epost, på telefon, på SMS og på sosiale medier; det burde med andre ord være lett å få kontakt med oss.